Olemme jättäneet valtuustoaloitteen, jossa esitetään koronan aiheuttamien mielenterveyspalvelujen jonojen selvittämistä ja purkamista, kirjoittajat kertovat.

Nuoret voivat huonosti ja se näkyy nyt kaduilla, uutisissa ja tilastoissa. Korona on pahentanut tilannetta lisäämällä stressiä, ja yksinäisyyttä, sekä vaikeuttamalla avunsaantia.

Allianssin ja MTV Uutisten kyselyssä 39 prosenttia nuorista koki, ettei ole saanut riittävästi tukea korona-aikana.

Kaikkea ei voida tietenkään laittaa koronan piikkiin. Osalla nuorista on mennyt huonosti jo aiemmin. Nuorten tukipalveluiden resurssit ovat olleet riittämättömiä. Nyt tilanne on entisestään kärjistynyt. Matalan kynnyksen mielenterveyspalvelut ovat täysin tukossa.

Vihreä valtuustoryhmä on kuluneella kaudella joka vuosi esittänyt lisäresursseja pahoin ruuhkautuneelle nuortenkeskus Nupille. Nuortenkeskus tarjoaa tärkeää matalan kynnyksen apua ja neuvontaa elämänhallinta-, mielenterveys-, ja päihdeasioissa. Nupin resurssit tulee nyt vihdoin turvata, jotta jokainen apua tarvitseva nuori voisi saada tukea.

Olemme myös jättäneet valtuustoaloitteen, jossa esitetään koronan aiheuttamien mielenterveyspalvelujen jonojen selvittämistä ja purkamista, sekä mielenterveyden ensiapukoulutuksen pilotointia yhdeksäsluokkalaisille Helsingin esimerkin mukaisesti. Ongelmien ratkominen on sitä helpompaa, mitä aiemmin ne havaitaan.

Uskomme myös viranomaisyhteistyön voimaan. Nuorisotyön, lastensuojelun ja poliisin yhteinen jalkautuminen ostoskeskuksiin ja kaduille helpottaisi osaltaan yhteydenpitoa ja apua tarvitsevien nuorten ohjaamista oikeisiin palveluihin.

Rajoitukset ovat osuneet etenkin lapsiin ja nuoriin. Emme saa jättää nuoria yksin maksamaan laskua koronasta.

Joel Linnainmäki kaupunginvaltuutettu vaaliehdokas (vihr.) Eve Rämö kaupunginvaltuutettu vaaliehdokas (vihr.)

Nuorten ei kuulu maksaa laskua koronasta – matalan kynnyksen mielenterveyspalvelut ovat täysin tukossa