Tänään Keskimaa julkisti edustajistovaalin tulokset. Jännittyneenä aloin selata tuloslistaa… ja huomasin saaneeni sievoiset 102 ääntä! Yllätys oli ehdottoman positiivinen ja kirkasti pilvistä syyspäivää. Suuret kiitokset kannatuksesta ensikertalaiselle!

Suurin osa kotitalouksista on alueensa osuuskaupan asiakasomistajia. Äänioikeutettujahan osuuskaupan vaaleissa on kuitenkin paljon vähemmän kuin yleisissä vaaleissa, koska vain asiakasomistaja saa äänestää ja aikuisetkaan perheenjäsenet pelkillä ”rinnakkaiskorteilla” eivät saa. Siten koko Keski-Suomessa oli 129 638 äänioikeutettua. Vaaleissa annettiin ääniä yhteensä 35 034 (edellisessä vaalissa 26 064). Äänestysprosentti on noin puolet vaikkapa kuntavaalien vastaavasta: asiakasomistajista äänestykseen osallistui 27,0 % (edellisessä vaalissa vain 21,5 %, joten parempaan ollaan kuitenkin menossa).

Tulossivu kertoo seuraavaa: ”Keskimaan vaaleissa oli ensimmäistä kertaa käytössä suora vaalitapa, jossa valituksi tulevat eniten ääniä saaneet ehdokkaat, riippumatta ehdokasilmoitusten äänimääristä. Vaalit toteutettiin sähköisen- ja postiäänestyksen yhdistelmävaalina. Edustajistoon valittiin 28 uutta edustajaa. Naisia edustajistoon valittiin 31 (62 %) ja miehiä 19 (38 %). Nuorin edustajistoon valittu on 26-vuotias ja vanhin 81-vuotias. Edustajiston keski-ikä on 53,4 vuotta.” Uusi edustajisto on yllättävän naisvaltainen.

Edustajistopaikkaa ei nyt ihan irronnut (Jyväskylän alueella alin henkilökohtainen äänimäärä läpi menneellä oli sentään niinkin suuri kuin 218), mutta useita vihreitä tovereitani istuu seuraavat neljä vuotta osuuskauppaa ohjaamassa. Meillä on sama arvomaailma, ja voin keskustella heidän kanssaan keskisuomalaisia kiinnostavista aiheista.

Hyvää syksyn jatkoa!

Korpilahdella.

PS Aluevaalitkin ovat jo kulman takana, palaan aiheeseen toisella kertaa…