Irene Hallamäki, aluevaaliehdokas Jyväskylästä

”Täällä on naapuri heimoni verta, täällä on ystävä voittamaton!”

Tehdään yhdessä hyvinvoiva, tasa-arvoinen ja turvallinen Keski-Suomi!

Aluevaalien ennakkoäänestys on 12. – 18.1.2022 ja varsinainen vaalipäivä sunnuntaina 23.1.2022. Nämä vaalit ovat ensimmäiset lajissaan, mutta valmistaudun niihin samalla lailla kuin kuntavaaleihinkin – täyttämällä vimmatusti vaalikoneita! Vastaukseni ovat nyt nähtävinä Helsingin Sanomien, Ilta-Sanomien, Iltalehden, Keskisuomalaisen ja Ylen vaalikoneessa. Koneiden kanssa painiessa sai tosissaan perustella mielipiteitään erilaisista muodostettavaan Keski-Suomen hyvinvointialueeseen liittyvistä (ja eräistä ihan muistakin) asioista.

Täytin myös vaalirahoitukseni ennakkoilmoituksen hyvissä ajoin. Vihreillä on muodostunut jo perinteeksi raportoida läpinäkyvästi vaalien rahaliikenteensä. Budjettini on hyvin pieni: jaan ehdokastoveri Nico Holmbergin kanssa yhden lehti-ilmoituksen (KSML 14.1.2022), ja lisäksi olen mukana Keski-Suomen Vihreiden Naisten kustantamassa yhteisilmoituksessa (KSML 15.1.2022). Nämä vaalit tulevat ehdokkaalle halvaksi, sillä ehdokasmaksua ei piirijärjestömme peri lainkaan ja kuntavaaleihin teetetyt valokuvatkin kelpasivat edelleen. Edelleenkään en ole painattanut omaa esitettä, mutta haluan aina mukaan yhteisesitteiden jakelutalkoisiin.

Ehdokas 007 pähkinänkuoressa

Olen kotoisin entisen maalaiskunnan Kuohulta, jonka kylätoimikunnassa aloitin yhteisten asioiden hoitamisen jo 1991. Opiskeluvuosina vaikutin KOAS:n asukastoiminnassa ja hallituksessakin. 2000-luvulla olen ollut mm. Jyväskylän tarkastuslautakunnassa ja kaupunginvaltuustossa, koulutuskuntayhtymä Gradian valtuustossa ja Jyväskylän rovastikuntaneuvostossakin. Käräjäoikeuden lautamiehenäkin sain toimia vajaan kauden.

Nykyisiä luottamustehtäviäni ovat Keski-Suomen liiton tarkastuslautakunnan jäsenyys, Keltinmäen alueseurakunnan alueneuvoston jäsenyys ja Keski-Suomen Vihreät Naiset ry:n (KesViNan) puheenjohtajuus 2021 – 22. Edustan KesViNaa myös piirijärjestömme Keski-Suomen Vihreiden hallituksessa varajäsenenä. Palasin vuodenvaihteessa Jyväskylän Vihreidenkin hallitukseen. Poliittisia ja joskus vähän populistisiakin ajatuksiani voit lukea täältä blogistani. Arkistojen uumenista löytyy ”älynväläyksiä” vuodesta 2008 alkaen.

Koulutukseltani olen filosofian lisensiaatti pääaineena suomen kieli. Siviilissä olen suomen kielen tuntiopettaja, ja teen myös esim. kielenhuoltotöitä. Harrastan perinnekäsitöitä – etenkin palmikko- ja kirjoneuleita -, veneilyä ja koiran hemmottelua. Viime vuosien erityisprojektina on ollut Keski-Suomen kansallispuvun ompelu kansalaisopiston kurssillla. Perheeseen kuuluu myös aviomies, jonka kanssa pidämme talviverkkoja Keljonlahdessa.

Olen ollut pitkään ”naimisissa” myös Vihreän liiton kanssa, joka Suomen puoluekentästä vastaa parhaiten arvomaailmaani. Minulle tärkeitä tavoitteita aluevaaleissa ovat pelastuslaitoksen toiminnan turvaaminen soteuudistuksen paineissa ja terveyspalveluiden tasapuolinen saatavuus Keski-Suomen eri kunnissa. Ennaltaehkäiseviin palveluihin investoimalla vältämme inhimillisiä kärsimyksiä ja kalliita erikoishoitoja.

En lupaa kaikkea hyvää kaikille, vaan ymmärrän tarkan menokurin sekä kustannustehokkaiden uudistusten (kuten etävastaanotot ja ns. kiertävät terveysbussit) tarpeellisuuden. Hyväksyn maakuntaveron käyttöönoton ja ulkomailta rekrytoitavan henkilöstön. Erityisen huolissani olen väestörakenteen ja huoltosuhteen kehityssuunnasta, joka kytkeytyy hyvinvointialueen toimivallan ylittäviin, maakunnallisiin kuvioihin. Siten näen realistisena hyvinvointialueiden tehtävien laajenemisen tulevaisuudessa. Tällöin talouspolitiikan lisäksi myös mm. ympäristön- ja eläinsuojelu saataisiin kuntatasoa laajemman päätöksenteon piiriin.