Eilen illalla valvottiin myöhään ja jännitettiin kuntavaalien tulosten valmistumista. Yhdentoista jälkeen Jyväskylän viimeisetkin äänestysalueet saivat urakkansa valmiiksi. Äänimäärissä tapahtui yllättäviä muutoksia, ja valtuustoryhmissä oli paljon vaihtuvuutta. Vihreistä jatkaa seitsemän vanhaa valtuutettua, ja ryhmän vahvistukseksi nousi viisi uutta naista.

Myönnän, että minua harmittaa Vihreiden tippuminen kolmossijalle 12 valtuustopaikallaan ja 17,4 prosentin kannatuksella. Kokoomus ja SDP painelivat täpärästi ohi oikealta ja vasemmalta, vaikka aluksi meillä näytti säilyvän edellisvaalien kannatus. Koko maan tuloksemme jäi 10,5 prosenttiin. Myönnän, että myös oma pudotus valtuustosta harmittaa – ennen kaikkea siksi, että työskentely tarkastuslautakunnassa oli minulle hyvin mieleistä ja toivoin saavani jatkaa tuossa tärkeässä tehtävässä kuntalaisten etua valvoen. Jyväskylän nykyinen hallintosääntö kuitenkin edellyttää tarkastuslautakunnan jäseniltä valtuutetun tai varavaltuutetun paikkaa, ja siihen ei nyt venytty.

Oma järjestöni Keski-Suomen Vihreät Naiset menestyi kuitenkin hienosti! Porukkamme sai pelkästään Jyväskylässä 4 457 ääntä, ja valtuustoon pääsivät Bella Forsgrén, Meri Lumela, Ilona Helle, Elma Hyöky, Katri Savolainen ja Leena Lyytinen. Joukkiomme keräsi ääniä myös Joutsassa, Petäjävedellä ja Muuramessa. Hyvä naiset!

Tällä tyylikkäällä tuloksella on myös varjopuolensa: Jyväskylässä vihreän miehen on hyvin vaikea päästä valtuustoon. Nyt 12 valtuutetusta miehiä on 2, samoin varavaltuutetuista. Edellisellä kaudella 14 valtuutetusta oli 5 miestä, kuten myös varavaltuutetuista. Jännä kontrasti on perussuomalaisten ryhmä, jossa 9 valtuutetusta 8 on miehiä.

Selviän kyllä reippaasti äänimääräni putoamisesta, ja lupaan jatkaa minulle uskotuissa tehtävissä edelleenkin niin yhdistystoiminnassa kuin nykyisissä ja toivottavasti tulevissa luottamustoimissa. Enemmän olen huolissani niistä monista ehdokkaista, jotka panostivat valtavasti aikaa, vaivaa ja usein rahaakin kampanjointiin ja sitten joutuivat pettymään rankasti tulosillan mittaan. Toivon, etteivät he lyö hanskoja tiskiin ja luovu politiikasta. Olin laatinut ennusteen koko ehdokasjoukollemme ja tarkastelin tuloksia pikkutunneille asti äärettömän hämmästyneenä – kokeneita, päteviä luottamushenkilöitä karisi listalla alaspäin kuin haavanlehtiä syysmyrskyssä. Spekulaatioilla on aikansa ja paikkansa, mutta tässä vaiheessa näyttää siltä, että puolueemme kärsi vaalipäivän heikosta äänestysprosentista (ennakkoon täällä äänesti 33,5 % mutta vaalipäivänä vain säälittävät 18,8 %, joten kokonaisaktiivisuus oli 52,3 %). Sen puolestaan sanotaan johtuvan vaalien siirrosta alkukesään, koska vaalipäivänä oli paljon muutakin kivaa tekemistä kuin matkata äänestyskoppiin.

Pikkuserkkuni Antti ja minä lähdimme vaaleihin rinnakkain listalla ja ehdokasjulisteissa. Mikä ihmeellisintä, myös tuloksissa kaksi Hallamäkeä ovat edelleen rinnakkain – kumpikin sai alkuluvun 67 verran ääniä. Keskusvaalilautakunnassa saavat ihmetellä sitä huomenna tarkistuslaskeskellessaan!

• Päivitys 16.6.2021: keskusvaalilautakunta julisti lopulliset tulokset, joiden mukaan minulla onkin 69 ääntä. Numeron 17 tulkinta oli parissa lapussa ollut hankalaa.

Sain ääniä kaupungin laidasta laitaan. Suuret kiitokset teille: Halssila 1 ääni, Harju 3, Hippos 4, Itä-Palokka 5, Jyskä 3, Kangaslampi 1, Keltinmäki 5, Kirkkopuisto 6, Korpilahti 1, Kortepohja 2, Kukkumäki 1, Kuokkala 4, Kuokkalanpelto 2, Kypärämäki 3, Lohikoski 3, Nisula 5, Puistotori 4, Ristikivi 1, Savonmäki 2, Säynätsalo 1, Taulumäki 3, Tikkakoski 1, Vaajakoski 1, ja viimeisimpänä mutta ei vähäisimpänä rakas kotiseutuni Kuohu & Vesanka ja vaaleista toiseen te uskolliset 7 äänestäjää!

Kesällä käynnistyvät paikkajakoneuvottelut. Katsotaan, millaiseen pestiin pelimerkit riittävät. Raportoin blogissani tilanteen kehittymisestä. Hyvää alkukesää ja juhannusta!

Luolassa