”Vaalit ovat ihmisen parasta aikaa”, meillä usein sanotaan. Etenkin näin alkukesästä kampanjointi onkin virkistävää puuhaa. Teen yhteistä kampanjaa järjestöni Keski-Suomen Vihreiden Naisten kanssa. Meillä on oma esite, jota olemme kiertäneet jakamassa Jyväskylän eri puolilla. Päätimme julkaista esitteen näköisen lehti-ilmoituksenkin Suur-Jyväskylän Lehdessä. Teknisenä tukena meitä auttaa Keski-Suomen Vihreiden viestintäkoordinaattori Jasmiina Sirviö, kiitokset hänelle!

Keski-Suomen koronatilanne on edennyt niin hyvään suuntaan, että ulkoalueilla kokoontuminen on jo turvallista. Niinpä keskiviikkona 26.5. pakkasimme mukaamme vihreän kampanjateltan ja menimme kävelykadulle jututtamaan kuntalaisia. Ihmisten puheliaisuus ja kiinnostus paikallispolitiikkaa kohtaan oli taas kuin ennenkin. Kahviin ja karamelliin keskittymisen sijaan kuntalaiset tulivat aidosti keskustelemaan monenlaisista aiheista. Päätimmekin ottaa katukeikan uusiksi tiistaina 8.6. Myös muina viikonpäivinä meitä käväisee vaalikadun hulinassa.

Nämä kuntavaalit ovat käytännön toteutukseltaan varsin erilaiset kuin mitkään aiemmat. Koronariesan takia ennakkoäänestysaika on tuplattu: 26.5. – 8.6.2021. Siten äänestyspaikoille odotetaan vähemmän ruuhkaa, ja myös ulkotiloihin on järjestetty äänestyspisteitä (Jyväskylässä Hippoksen pihalle). Joissakin kaupungeissa äänestäjä saa ottaa mukaan vaalitelttaan autonsakin, mutta Jyväskylässä drive-in-äänestystä ei ole tarjolla. Äänestyspaikoilla liikutaan maskiin verhoutuneena (paitsi henkilöllisyyttä todistettaessa täytyy paljastaa naamansa), ja käsidesiä on järjestetty paikalle. Vaalilippuun saa kirjoittaa ihan omalla kynällään, ja vaalivirkailijat istuvat pleksin suojissa.

Luottamustehtävät pyörivät ennallaan kauden loppuun asti. Tätä kirjoittaessani odotan koulutuskuntayhtymä Gradian valtuuston etäkokouksen alkua. Ensi maanantaina puolestaan on Jyväskylän kaupunginvaltuuston kokous, jonka esityslista on pyörryttävät 570 sivua. Onneksi siitä suuri osa on jo tuttua vuoden 2020 arviointikertomusta, jota me tarkastuslautakunnassa laadimme koko kevätkauden.

Koska vaaleja lykättiin, myös valtuustokausi venyy kesän yli. Uusi valtuusto aloittaa siten 1.8.2021. Toivon kovasti olevani mukana tuossa joukossa! Käynpä itsekin piirtämässä äänestyslippuun numeron 17.

Keski-Suomen Vihreiden Naisten ehdokkaat Jyväskylässä: