Luonto ja energia kulkevat käsi kädessä. Energiantuotanto ja -kulutus liittyvät läheisesti ympäristön hyvinvointiin ja ilmastonmuutokseen. Nyt tehtävillä energiapoliittisilla ratkaisuilla on kauaskantoiset seuraukset. Millaisen maailman jätämme tuleville sukupolville?

Luonnonsuojelun ja elinympäristöjen säilyminen tulee olla itseisarvo, eikä luonnonsuojelun tule perustua vapaaehtoisuuteen, vaan sitä kohti tulee pyrkiä määrätietoisesti ja asettaen sellaiset normit jotka siihen kannustavat. Suomen tulee pyrkiä merkittävästi vähentämään kivihiilen käyttöä ja asettaa tavoitteeksi hiilineutraali tulevaisuus. Luonnon monimuotoisuus on säilytettävä lisäämällä suojelualueita.

Uusiutuvien energiamuotojen kehitystyötä tulee ohjata verotuksella: ympäristöystävällisten energiamuotojen verotusta tulee keventää. Valtion tulee panostaa vientiä ja työllisyyttä tukeviin investointeihin – nykyaikaisiin uusiutuviin energiamuotoihin sekä energiatehokkuuden lisäämiseen. Fennovoiman reaktoria vastaava sähkö ja teho voidaan vihreän energiamallin mukaisesti korvata uusiutuvaa energiaa lisäämällä, sähkön käyttöä tehostamalla ja kysyntäjoustoa edistämällä.

Yksityisten henkilöiden tulisi voida tuottaa omaa sähköä ja käyttää nettolaskutusta kun tuottavat sähköä yli oman tarpeensa. Hajautettu mikrotuotanto kannustaa meitä kaikkia uusiutuvien energiamuotojen käyttöön, etenkin kun siitä hyötyy myös taloudellisesti silloin, kun tuottaa yli oman tarpeen. Uusiutuvat energiamuodot tulee nähdä mahdollisuutena.

Uudellamaalla on kehitettävä julkisen liikenteen verkostoa ja lisättävä raideliikennettä toimivan ja kattavan joukkoliikenneverkoston luomiseksi. Kaupungeissakin pitää tarjota ihmisille luontoa virkistäytymiseen. Paikallisesti arvokkaat luontokohteet ja -alueet tulee turvata asemakaavoissa. Porkkalaan on perustettava kansallispuisto.

Vaaliteema: LUONTO JA ENERGIA – EHJÄ JA TERVE  MAAILMA MEILLE KAIKILLE