Vantaan sosiaali- ja terveyslautakunta saa tänään päätettäväkseen esityksen sosiaali-ja terveydenhuollon asiakasmaksujen korottamisesta 27,5 prosentilla. Erilliskorotuksella tavoitellaan hallitusohjelman mukaisesti 150 miljoonan euron lisäystä maksukertymään. Asiakasmaksujen periminen ja niiden suuruus enimmäismaksujen rajoissa kuuluvat kuitenkin kunnan harkintavaltaan. Esimerkiksi käynti terveyskeskuslääkärin vastaanotolla maksaa tällä hetkellä 16,10 euroa. Uudeksi maksuksi esitetään 20,90 euroa. Lääkärin vastaanotosta peritään asiakasmaksu kolmelta ensimmäiseltä käynniltä kalenterivuonna. Hoitopäivä lyhytaikaisessa laitoshoidossa (sairaalapalvelut) maksaa tällä hetkellä 38,10 euroa. Uudeksi maksuksi esitetään 49,50 euroa.

Sairastaminen ei ole valinta. Hyvinvointivaltiossa köyhimmätkin saavat aina laadukasta terveydenhoitoa. Hoitoon hakeutumisen esteenä ei koskaan saisi olla raha tai perittävät asiakasmaksut. Hallituksen erilliskorotus osuu erityisesti vähätuloisimpaan kansanosaan.

Työttömän peruspäiväraha on n. 705€ josta jää verojen jälkeen käteen n. 528€. Tästä laskennallinen päivän ansio on n. 18€. Työttömien tukia verotetaan jo nyt kovemmin kuin ansiotuloja. Tuntuu varsin kohtuuttomalta, että terveyskeskuskäynti olisi suurempi kuin päivän ansio, saatikaan yhden laitosvuorokauden (sairaala, päihdehuolto) hinta. Pienituloiset ovat jo nyt todella tiukoilla. Heidän terveytensä kustannuksella säästäminen on kestämätöntä politiikkaa. On surullista jos joku joutuu jättämään lääkärikäynnin väliin koska siihen ei ole varaa. On syytä muistaa, että ongelmat kasautuvat ja pienestäkin terveysongelmasta saattaa ajan kuluessa muodostua vakava riski. Ajoissa puuttuminen ja ennalta ehkäisy on aina halvempaa kuin ongelmien korjaaminen.

Asiakasmaksujen nostaminen nostaa myös kuntien toimeentulotuen kustannuksia. Toimeentulotuen saajille korvataan myös kohtuulliset terveydenhuollon kustannukset. Tämä tarkoittaa sitä, että toimeentulotuen saajien osalta asiakasmaksujen nosto siirtyy suoraan toimeentulotuen kustannuksiin.

Hallitus säästää köyhistä ja kipeistä. Toivon että Vantaan kaupungin luottamushenkilöt ja valtuutetut tätä ovat viisaampia ja jättävät toteuttamatta nämä kohtuuttomat korotukset.

Eve Rämö

Vantaan Vihreiden puheenjohtaja

Vantaan ei tule nostaa sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuja!