Aikanaan, vuonna 2002 lähdin ensimmäistä kertaa ehdokkaaksi seurakuntavaaleissa. Olin tuolloin vielä nuori, hetki sitten täysi-ikäistynyt. Rippikoulusta oli muutama vuosi. Silloinen seurakunnan nuorisotyönohjaaja innosti nuoria mukaan vaikuttamiseen. Nyt kaksikymmentä vuotta myöhemmin työ yhä jatkuu.

Yhdenvertaisuuden eteen on tehtävä valtavasti töitä. Vieläkään eivät samaa sukupuolta olevat parit pääse naimisiin kaikissa Vantaan kirkkotiloissa. Sukupuolen moninaisuuden tunnustamisessa kirkko on aivan alkutaipaleella. Verorahoilla rahoitamme vieläkin syrjintää ja ylläpidämme rakenteita jotka tämän mahdollistavat.

Kirkon valtarakenteet eivät kuvasta sen jäsenkuntaa. Tämä johtuu siitä, että vaalien äänestysprosentti on aivan luvattoman pieni. Valtakunnallinen äänestysprosentti oli 14,4%, Vantaalla paljon tätä alhaisempi. Vaaleissa aktiivisimmin ääntänsä käyttävät seurakunta-aktiivit jotka ovat jäsentutkimusten mukaan jäsenistöä keskimääräistä vanhoillisempia. Kirkollispolitiikassa kysymykset polarisoituvat vuosi vuodelta yhtä enemmän liberaali- konservatiivi-akselille. Mikään ei siis muutu ellei suuri, hiljainen enemmistö käytä äänioikeuttaan. Käyttämättä jäänyt ääni on ääni muuttumattomuudelle.

Seurakuntavaaleissa voi äänestää 16 vuotta täyttänyt seurakunnan jäsen. Voit äänestää vain oman seurakuntasi ehdokasta. Seurakuntavaalien ennakkoäänestys järjestetään 8.-12.11.2022 jolloin voit äänestää ennakkoon missä tahansa Suomessa. Vaalipäivänä 20.11 voit äänestää omassa seurakunnassasi klo 11-20. Muista henkilöllisyystodistus mukaan äänestyspaikalle.

Näissä vaaleissa valitaan kirkon päättäjät neljäksi vuodeksi. Jokaisessa seurakunnassa käydään kahdet vaalit: Seurakuntaneuvoston vaalissa valitaan päättäjät kotiseurakuntaasi. Seurakunnat Vantaalla muodostavat seurakuntayhtymän, jota johtaa kirkkovaltuusto. Jos henkilö on ehdolla molemmissa vaaleissa on hänellä kaksi eri vaalinumeroa – olethan tarkkana että oikea numero päätyy oikeaan äänestyslippuun!

Eve Rämö

Vantaan yhteisen kirkkovaltuuston puheenjohtaja (Tulkaa Kaikki)

Tavallinen seurakunnan jäsen, käytä äänesi seurakuntavaaleissa!