Tuoreena äitinä selasin neuvolan aulasta löytyviä esitteitä. Käteeni sattui erään kristillisen avioliittoleirejä järjestävän yhdistyksen esite. Kyseessä on parempi avioliitto niminen yhdistys. Esitteessä todetaan, että yhdistys tekee työtään kristillisestä arvopohjasta käsin. Lähetin yhdistykseen sähköpostia kysyäkseni, mitä tämä tarkoittaa? Lähetin sähköpostia esitteessä olevaan osoitteeseen ja viestissäni kysyin, että onko tuore perheemme tervetullut leireille riippumatta puolisoni sukupuolesta.

Valitettavasti en koskaan saanut vastausta. Sen sijaan kursseilla käytettävää oppimateriaalia ja nettisivuja selaamalla paljastuu, että kurssit ovat jyrkän arvokonservatiivisia ja tarkoitettu vain heteropareille. Mikään näistä ei käy ilmi heidän neuvolasta löytämistäni esitteistään.

Neuvoloiden ilmoitustauluilta löytyy myös kyseisen yhdistyksen mainoksia perheiden tukipuhelimesta. Mistään tässä mainoksessa ei voi päätellä, että numerosta saa vain ”kristilliseen arvopohjaan perustuvaa” neuvontaa eli neuvontaa vain heteropareille. Nettisivuilta tämä maininta arvopohjasta löytyy.

Esitteessä kerrotaan kurssilla käytettävän oppimateriaaleja kuten Paremman avioliiton rakkauspankki- nimistä kirjaa. Kyseisessä kirjassa mm. sanotaan että ”kristinusko on seksuaalimyönteinen uskonto. Raamattu antaa sen toteuttamiselle tietyn kontekstin ja pitää seksin väärinkäyttöä syntinä. Seksuaalisuuden toteuttaminen oikeassa yhteydessään suojelee ihmistä. Luomiskertomuksen ja muun Raamatun ohjeistuksen mukaan seksi kuuluu miehen ja naisen väliseen avioliittoon”. Lukemalla kirjaa löytää myös toteamuksen ihmisen sukupuolesta: ”ihmisen pääidentiteetti määräytyy fyysisen sukupuolen mukaan”. Nämä ovat vain muutamia esimerkkejä oppimateriaalin teksteistä. Huolestuttava on myös kanta oman seksuaalisuuden rajoista joista kirja kertoo näin: ”Seksi on velvollisuus. Paavali kehottaa puolisoita toistensa seksuaalisten tarpeiden täyttämiseen. Hän jopa pitää sitä molemminpuolisena velvollisuutena”.

On erittäin huolestuttavaa, että julkinen taho tarjoaa lapsiperheille materiaalia joka on kouluissa annettavan seksuaalikasvatuksen sekä yhteiskuntamme julkisia tahoja velvoittavien tasa-arvo ja yhdenvertaisuustavoitteiden kanssa selkeässä ristiriidassa.

Neuvolatoimintaa ohjaava lainsäädäntö sekä STM ja THL julkaisut korostavat sitä, että tasa-arvoinen lapsen ja vanhempien kohtaaminen huomioi erilaiset perheet ja sukupuolen moninaisuuden. On tärkeää olla tietoinen monimuotoisista perheistä, sukupuolen moninaisuudesta ja seksuaalisen suuntautumisen eri muodoista, jotta kaikki vanhemmat ja perheet voidaan kohdata samalla ammattitaidolla. Tasa-arvoa on asiakkaan kokemuksen kunnioittaminen ja kaikkien asiakkaiden huomioiminen yhtä arvokkaina.

Olen syvästi järkyttynyt löytämästäni materiaalista. Asia herättää todella paljon kysymyksiä. Miksi esitteet ovat täällä? Onko niitä kaikissa neuvoloissa Vantaalla, koko Suomessa? Kuka esitteet on neuvolaan hyväksynyt? Näitä esitteitä on osunut kohdalle Korson sekä Martinlaakson neuvoloiden odotustiloista.

Neuvolat tavoittavat käytännössä kaikki suomalaiset lapsiperheet. On siis väliä millaista materiaalia siellä perheille jaetaan. Neuvolan tulee olla kokonaisuudessaan turvallinen tila kaikille perheille. Ei voi olla niin, että perhe voi neuvolasta saadun materiaalin perusteella päätyä leirille, jossa heidän perhemuotoaan ei hyväksytä ja jossa se tuomitaan synniksi. Ihmettelen syvästi, että millä perusteella neuvoloissa jaettava materiaali valitaan vai saako odotustiloissa jakaa mitä tahansa materiaalia?

Neuvolassa ei saa jakaa syrjivää materiaalia