Suomalainen tasa-arvo ei ole vielä valmis. Askeleita oikeaan suuntaan on otettu. Viimeisimpänä niistä iloitsen tasa-arvoisen avioliittolain etenemisestä. Suomessa on kuitenkin vielä sukupuolittuneita ja epätasa-arvoistavia rakenteita, joita pitää purkaa. Vihreä feminismi on kaikkien sukupuolten tasa-arvon lisäämistä ja sen toteutuminen vaatii järjestelmällistä tasa-arvokasvatusta.
Lainsäädännössä on tunnistettava ja otettava yhdenvertaisesti huomioon eri perhemuodot. Isyyslakia on muutettava niin, että oikeus isyyteen toteutuu. Byrokratian on joustettava todellisen elämän mukaiseksi: esimerkiksi erotilanteissa lapsella on oltava tarvittaessa mahdollisuus kahteen viralliseen osoitteeseen.

Perhevapaisiin liittyviä oikeuksia ei saa sitoa sukupuoleen tai perhemuotoon.
Vanhempainvapaa tulee jakaa 6 + 6 + 6 -mallin mukaisesti. Tukipolitiikan tulee olla sellaista, että se kannustaa hoivavastuun jakamiseen perheissä. Tämä parantaisi naisten työmarkkina-aseman lisäksi isien asemaa tasa-arvoisina vanhempina. Kotihoidontukea tulee kehittää siten, että sen käyttö jakaantuu tasaisemmin kaikkien vanhempien välillä. Vihreässä tulevaisuudessa perustulo korvaa kotihoidontuen.
Vanhemmuuden kustannukset muutetaan jaettavaksi kaikkien työnantajien kesken siirtämällä ne suoraan Kelan maksettavaksi. Tämä helpottaa myös yrittäjän arkea, kun naisen palkkaaminen ei ole enää taloudellinen riski. Tämä toivottavasti myös pitkässä juoksussa nostaa naisvaltaisten alojen palkkausta, kun vanhemmuuden kustannukset eivät enää kasaudu naisvaltaisten alojen työnantajille.
Naisen euro on edelleen noin 83 senttiä, eläkkeellä olevan naisen euro on 70 senttiä ja maahanmuuttajanaisen vain 30 senttiä. Köyhyys ja vähäosaisuus kasautuvat erityisesti yksinhuoltaja- ja lähivanhemmille, joista valtaosa on edelleen naisia. Suomessa tulee laatia sitova ja konkreettinen tasa-arvoinen samapalkkaisuusohjelma. Pörssiyhtiöiden ja yliopistojen hallituksissa sekä ihmisiä luottamustehtäviin valittaessa on otettava käyttöön sukupuolikiintiöt.

Sukupuolittunut väkivalta on yhteiskunnassamme todellinen ongelma. Kaikessa kasvatuksessa tulee kiinnittää huomiota perheväkivallan karsimiseen. On myös löydettävä keinot siihen, että väkivaltaisen puolison voi poistaa yhteisestä asunnosta. Seksuaalirikoksista ja ihmiskaupasta määrättäviä tuomioita tulee kiristää, yhdenmukaistaa alueellisesti ja nostaa tuomitsemisosuutta. Myös miesten kokemaan väkivaltaan on puututtava nykyistä vahvemmin. Kaikilla miehillä iästä riippumatta on oikeus väkivallattomuuteen ja ruumiilliseen koskemattomuuteen.
Transihmisten vanhemmuuden esteet on poistettava ja pakkosterilisointi lopetettava. Kehitysvammaisten ja psyykkisesti sairaiden naisten sterilointi kolmannen osapuolen suostumuksella on lopetettava heti.

Unelmieni maailman arvoilmapiiri on suvaitseva ja siinä toteutuvat kaikkien sukupuolten oikeudet tasa-arvoisesti.

Vaaliteema: TASA-ARVO – KOSKA JOKAINEN ON ARVOKAS