Sosiaaliturvajärjestelmä ja tuloverojärjestelmä tulee uudistaa.

Vihreän perustulomallin mukaisilla muutoksilla taataan oikeudenmukaisempi ja selkeämpi verotus. Perustulon kokeilu tulee kirjata seuraavaan hallitusohjelmaan ja ottaa uusia askeleita kohti perustuloa.

Vähimmäisturvan suuruinen perustulo jokaiselle täysi-ikäiselle suomalaiselle takaa paremman tulevaisuuden, ehkäisee syrjäytymistä ja tukee erilaisia elämäntilanteita joustavasti. Perustulon keskeinen tavoite on helpottaa pienituloisten asemaa ja poistaa erilaisia tulo- ja kannustinloukkuja. Työn tekeminen on aina kannattavaa: jokaisesta tienatusta eurosta käteen jäävät tulot kasvavat.

Perustulo poistaa sosiaaliturvan väliinputoajat. Perustulo ei vain paikkaa jo syntyneitä ongelmia vaan myös ennaltaehkäisee niitä. Syyperusteisesta sosiaaliturvasta luopuminen ja mahdollistamalla työtulojen ja sosiaaliturvan yhdistäminen pystytään luomaan sosiaaliturvasta oikeudenmukaisempi ja yksinkertaisempi. Tämä edistää myös joustavien työmarkkinoiden luomista. Samalla karsiutuu suuri määrä byrokratiaa.

Perustulo toisi toimeentuloturvan myös yrittäjille. Vihreille perustulo merkitsee kaikille suomalaisille maksettavaa nykyisen perusturvan suuruista rahasummaa. Verottomana etuutena perustulon taso olisi noin 560 euroa (vuonna 2014). Sillä korvataan kaikki sosiaaliturvan vähimmäisetuudet, kuten työttömien perusetuudet ja minimivanhempainpäivärahat. Verotuksella perustulo kerättäisiin asteittain pois niiltä, jotka eivät sitä tarvitse.

Vaaliteema: PERUSTULO – KARSITAAN TURHA BYROKRATIA – TOIMEENTULO JOKAISELLE