Puheita ja tekoja

On taas se aika kun hyvän tekeminen ja heikoimpien puolustaminen on muotia. Lähes jokainen poliitikko kertoo että palveluista ei saa säästää ja heikoimpia pitää tukea, lapsia, vanhuksia ja niitä kuuluisia syrjäytyneitä. Joo, joo, tiedetään.

Kuinkas sitten kävikään? Nykyinen kaupunginvaltuusto hyväksyi kesäkuun kokouksessaan Vantaalle tiukan velkaohjelman. Kaikki puolueet, vihreitä ja vasemmistoliittoa lukuun ottamatta, hyväksyivät ohjelman sellaisenaan.  Silloin ei ajateltu niitä omaishoitajia, joille se nykyinen pieni korvaus on elinehto, eikä niitä normaalikouluun siirrettyjä erityisoppilaita joilta viedään kouluavustajat. Harvassa oli heikoimpien puolustaminen.

Vantaalla on esimerkiksi lastensuojelussa kehitetty uusia, toimivia työmuotoja joilla on saavutettu suuria tuloksia. Tästä esimerkkinä nuorten parissa tehtävä intensiivityö, jonka ansiosta Vantaa on säästänyt suuria summia kun huostaanotolta on vältytty. Laskematta sitä, kuinka paljon inhimilliseltä kärsimykseltä se säästää. On myös kehitetty malleja, jossa kotoa pois sijoituksen sijasta, tilanne selvitetään nuoren kotona asuessa.

Nyt ennalta ehkäisevästä työstä ollaan karsimassa.

Mitä ne teot sitten ovat? Päättäjätasolla ne ovat oikealta arvopohjalta tehtyjä päätöksiä, tiukoissakin tilanteissa heikompien puolustamista. Olkoonkin sitten niin, että perutaan kaupungin Loppiaisvastaanotto ja kivat kemut, jos sillä rahalla saadaan palkattua pari kouluavustajaa!

Entäs valtuustosalin ulkopuolella? Itse olen toiminut ja toimin edelleen kahden nuoren tukihenkilönä. Annan jotakin korvaamatonta; omaa aikaani, välitän ja rakastan. Se vaatii sitoutumista, sitä, että raivaan kalenteriini kerran kuussa edes pari tuntia aikaa, että ehditään kunnolla vaihtaa kuulumiset ja tehdä jotakin kivaa. Se on sitä, että nuori tietää, että minuun voi aina luottaa. Tiukan paikan tullen voi aina soittaa. Kaikilla nuorilla ei ole aikuista johon hädän sekä arjen ilojen ja murheiden keskellä turvautua.

Teot ovat myös hyvän kierrättämistä. Voisitko viedä vanhat lakanasi roskiksen sijaan löytöeläinkodille? Lahjoittaisitko syksyisin liiat pihapuun omenasi jollekin, jonka perheessä harvoin on varaa hedelmiin? Kutoisitko sukat jouluksi jollekin jalkoja lämmittämään?

Hyvän tekeminen on pieniä tekoja. Haastan teidät kaikki miettimään sitä, mitä pieniä, mutta silti suuria tekoja voisit tehdä toisten hyvinvoinnin edistämiseksi?

Velkaohjelman lopullisen muodon päättää uusi valtuusto. Vaikuta äänestämällä!

Rakkaudella

Eve