Raa­ma­tun ker­to­muk­sen mu­kaan Ju­ma­la loi ih­mi­sen ku­vak­seen: mie­hek­si ja nai­sek­si, ei vain mie­hek­si tai nai­sek­si. Niin ih­mi­ses­tä tu­li ko­ko­nai­nen. Nyt kir­kol­la on kiu­saus sul­kea ul­ko­puo­lel­le se, min­kä Ju­ma­la on luo­nut. Avio­liit­to pe­rus­tuu rak­kau­del­le ei­kä su­ku­puo­lel­le. Kris­ti­kun­nal­ta ky­sy­tään roh­keut­ta as­tua rak­kau­den puo­lel­le.

Van­han tes­ta­men­tin ai­ka­na ylei­se­nä käy­tän­tö­nä oli mo­nia­vioi­suus. Uu­si tes­ta­ment­ti edus­ti jo aja­tus­ta yk­sia­vioi­suu­des­ta. Kir­kol­li­nen vih­ki­mi­nen al­koi noin 200-lu­vul­la, mut­ta vih­ki­kaa­va on muut­tu­nut huo­mat­ta­vas­ti vuo­sien saa­tos­sa.

On vää­rin käyt­tää kris­tin­us­koa ta­sa-ar­vois­ta avio­liit­toa vas­taan. Raa­mat­tu ei ota kan­taa ho­mo­sek­suaa­li­suu­teen. Siel­lä tuo­mi­taan jois­sain koh­dis­sa ho­mo­eroot­ti­nen toi­min­ta, jo­ka ei kui­ten­kaan lii­ty ra­kas­ta­vaan ja si­tou­tu­nee­seen pa­ri­suh­tee­seen. Kir­kon tu­li­si ol­la tu­ke­mas­sa ih­mis­ten si­tou­tu­mis­ta yk­si­avioi­seen elin­ikäi­seen liit­toon osa­puol­ten su­ku­puo­les­ta riip­pu­mat­ta.

Jot­kut sa­no­vat, et­tä avio­liit­to on ole­mas­sa lap­sia var­ten, hei­dän tur­val­li­sen elä­män­sä ta­kaa­mi­sek­si. Lap­sia syn­tyy kui­ten­kin myös sa­maa su­ku­puol­ta ole­vien lii­tois­sa. Ei­vät­kö nä­mä­kin lap­set an­sait­se sa­man lain suo­man tur­van kuin he­te­ro­pa­rien lap­set? Vas­taus on help­po: kyl­lä.

Kris­tit­tyi­nä koem­me, et­tä ta­sa-ar­voi­nen avio­liit­to­la­ki on ih­mi­soi­keus­ky­sy­mys, jo­hon se­kä yh­teis­kun­nan et­tä kir­kon tu­lee ot­taa myön­tei­nen kan­ta.

Tie­tä­myk­sem­me ho­mo­sek­suaa­li­suu­des­ta on li­sään­ty­nyt, ja maail­man­ku­vam­me on eri­lai­nen kuin Raa­ma­tun kir­joit­ta­jil­la: maa­pal­lo on pyö­reä ja ho­mo­sek­suaa­li­suus ei ole va­lin­ta. Raa­mat­tuun ve­dot­taes­sa käy­te­tään­kin to­del­li­suu­des­sa omaa raa­ma­tun­tul­kin­taa. Kris­tin­us­kon suu­rim­mat käs­kyt eli rak­kau­den kak­sois­käs­ky ja kul­tai­nen sään­tö vel­voit­ta­vat mei­tä ny­ky­tie­tä­myk­sen va­los­sa siu­naa­maan sa­maa su­ku­puol­ta ole­vien lii­tot.

Avio­liit­to it­ses­sään on yh­teis­kun­nal­li­nen ins­ti­tuu­tio, ei kir­kon asia. Maal­li­ses­ta nä­kö­kul­mas­ta on erit­täin vai­keaa löy­tää jär­ki­pe­rus­tei­ta ta­sa-ar­voi­sen avio­lii­ton vas­tus­ta­mi­sel­le. Syyt ovat tun­ne­poh­jai­sia ja nii­tä pe­rus­tel­laan usein kris­tin­us­koon ve­do­ten.

Me kan­na­tam­me ta­sa-ar­vois­ta avio­liit­to­la­kia ni­men­omaan kris­tit­tyi­nä ih­mi­si­nä.

Lau­ra Män­ty­lä
ylio­pis­to­pap­pi, Ar­mon Vih­rei­den pu­heen­joh­ta­ja, Hel­sin­ki
Ar­ja Pent­ti­nen
dia­ko­nia­pap­pi, Loh­ja