Yhdessa Oulun polkupyöräilijöiden kanssa valmistelemani valtuustoaloite jätetty 1.4.2019 kokouksessa. Allekirjoittajiksi tulivat Vihreiden valtuustoryhmän jäsenet ja muista rymistä ainakin Niilo Heinonen, Hanna Sarkkinen ja Kaarina Torro.

Pyöräilykaupunki Oulu ansaitsee oman pyöräilykoordinaattorinsa ja nykyaikaisen pyöräliikenteen ja jalankulun suunnitteluohjeen.

Pyöräilykoordinaattorin tehtävänä olisi pyöräliikenteen edistäminen. Koordinaattori laatii pyöräliikenteen strategioita ja ohjaa niiden toteutusta. Hän varmistaa, että kaupunki pääsee tavoitteisiinsa pyöräliikenteen lisäämisessä. Koordinaattori toimii aktiivisesti yhteistyössä Oulun kaupungin viestinnän kanssa pyöräilyaiheisessa viestinnässä ja maankäytön sekä liikenteen suunnittelijoiden kanssa varmistaen, että pyöräily otetaan riittävällä tasolla huomioon kaikessa suunnittelussa. Pyöräilykoordinaattori on Oulun pyöräilyn kehittämisen julkiset kasvot. Nykyinen pyöräilykoordinaattorikonsultti ei voi riittävästi vaikuttaa Oulun kaupungin organisaation sisällä. Suomessa Helsingillä ja Espoolla on jo pyöräilykoordinaattorit, ja Helsingillä on lisäksi neljä muuta kokoaikaista pyöräliikenteen edistämiseksi työskentelevää henkilöä. Pyöräilykoordinaattorin viran perustaminen on verrattaen edullinen tapa edistää pyöräilyä.

Oulun kaupungin on otettava järjestelmällisesti käyttöön kaikessa liikennesuunnittelussa Helsingin kaupungin laatima pyöräliikenteen suunnitteluohje http://pyoraliikenne.fi/. Kyseessä on maan kattavin kaupungeille suunnattu pyöräliikenteen suunnitteluohje. Ohjeen avulla voidaan tehdä nykyistä turvallisempaa ja houkuttelevampaa jalankulku- ja pyöräily-ympäristöä. Helsingin ohjetta käytetään jo oululaisessa pyöräbaanasuunnittelussa. Jalankulun ja pyöräilyn huomioiminen suunnittelussa erillisinä ja erilaisina tapoina kulkea on liikennesuunnittelussa hyvin tärkeää.

Esitämme, että Yhdyskunta- ja ympäristöpalveluihin nimetään pyöräilykoordinaattori ja otetaan käyttöön pyöräliikenteen suunnitteluohje.