Maakuntahallitus teki tutustumis- ja edunvalvontamatkan Brysseliin 19.-22.9.2022. Vähensin osaltani matkan ilmastovaikutusta ja matkustin junalla. Tutustuin samalla Euroopan laajuiseen TEN-T liikenteen yrinverkkoon, jonka yksi osuus kulkee Perämeren ympäri Suomesta Ruotsiin. Junamatka Brysseliin on kiinnostanut monia, joten päätin kirjoittaa aiheesta tämän blogin.

Edullisinta oli hankkia 4 vuorokauden Interrail-lippu ja sen lisäksi juniin tarvittavat paikkaliput ja yöjuniin makuupaikat. Viimeinen paluumatkapäivä tuli edullisimmaksi siten, että ostin liput suoraan liikennöitsijöiltä.

Menomatka meni sujuvasti. Lähdin aamulla Oulusta ja olin jo illalla Tukholmassa. Tällä reitillä huomioitavaa on, että Haaparannasta ei kulje junia sunnuntaiaamuisin, mutta Interrail käy sellaisenaan Lulajan bussiin, kuitenkin vain Luulajaan asti. Bussi jatkoi kyllä Uumajaan, mutta loppumatkalle olisi pitänyt ostaa erillinen matkalippu. Aikataulun mukaan Luulajassa oli yhden minuutin vaihtoaika Uumajaan menevään junaan, ja bussi oli 3 minuuttia myöhässä. Junaan ehti kuitenkin hyvin vaihtaa siten, että jäi bussista Luulajan yliopiston pysäkillä, josta kipaisi jalkaisin läheiselle Notvikenin asemalle. Siinä olikin jo 20 minuuttia vaihtoaikaa, mutta aikatauluhaku ei osaa tarjota tätä vaihtoehtoa.

Junan pääteasema oli Vännäs, koska Vännäsin ja Hörneforsin välillä oli ratatöitä ja junaliikenne poikki. Niinpä Uumajaan mentiin korvaavalla bussilla ja edelleen samalla bussilla Hörneforsiin, josta paikallisjunalla Sundsvalliin. Sundsvallista oli SJ:n pikajuna Tukholmaan.

Yöjunassa Tukholmasta Malmöön minulla oli oma suihkullinen makuuhytti. Veden paine oli heikko, mutta muutoin ei ollut valittamista. Juna oli Malmössä 10 minuuttia myöhässä, mutta silti ehdin hyvin vaihtaa Öresundstågiin kohti Kööpenhaminaa. Yöjuna tulee maanpäällisille raiteille ja Öresundståg lähtee maan alta, mutta Malmön asemalla on hyvät opasteet. Öresundståg kulkee 20 minuutin välein, ja seuraavallakin olisi vielä ehtinyt jatkoyhteyteen Kööpenhaminassa.

DSB:n juna Kööpenhaminasta Hampuriin oli minuutilleen aikataulussa, mutta Hampurista Kölniin menevä DB:n juna saapui lähtöraiteelle 50 minuuttia myöhässä. Hampurissa olimme 70 minuuttia myöhässä, joten en ehtinyt suunniteltuun vaihtoyhteyteen. Seuraava yhteys kohti Brysseliä olisi ollut suurnopeusjuna Thalys, mutta en keksinyt, miten siihen olisi saanut lippuja. Lisäksi Thalysin määränpää oli Pariisi ja siitä olisi puolimatkassa pitänyt vaihtaa Brysseliin menevään junaan. Vaihtoaikaa oli niukasti ja Thalys lähes 10 minuuttia myöhässä. Niinpä en ottanut riskiä, vaan odotin seuraavan DB:n suoran junan Brysseliin, johon lippuni kelpasi sellaisenaan. Tämä juna odotti jonkin toisen myöhässä olleen DB:n junan matkustajat, minkä vuoksi olimme lopulta Brysselissä 15 minuuttia aikataulusta myöhässä klo 21:40. Matkustin junan pääteasemalla Bryssel-Midiin, josta kävelin EU-Komission lähellä sijainneelle hotellille (Thon hotel EU). Silloin en hoksannut, että Bryssel-Noordista olisi mennyt paikallisjuna lähes hotellin ovelle Bryssel-Schumaniin.

Paluumatkan hoksasin aloittaa Bryssel-Schumanin asemalta, johon kävelin hotellilta 4 minuutissa. Juna Bryssel-Noordista lähti vasta klo 10:34, joten en mennyt suoraan Noord-asemalle vaan Bockstaeliin, jonka lähellä on laaja puistoalue. Kiersin puistossa kävellen pienen linturetken, ja jatkoin kävellen Bryssel-Noordiin. Juna Kölniin oli minuutilleen ajoissa, mutta yhteys Kölnistä Hampuriin jälleen 25 minuuttia myöhässä. DSB:n juna Kööpenhaminaan ei odottanut, joten hyppäsin seuraavaan Flensburgiin menevään Euro City -junaan, joka sekin oli 10 minuuttia myöhässä. EC-junassa Interrail kelpaa sellaisenaan. Flensburgissa kävin DB:n lipputoimistolla pyytämässä uudet paikkaliput Kööpenhaminaan, ja sainkin ne ystävälliseltä virkailijalta helposti. Flensburgissa oli tunnin odottelu Fredericiaan lähtevään junaan ja Fredericiassa sujuva vaihto lopulta Kööpenhaminaan.

Kööpenhaminassa yövyin Cabinn-Scandinavia -hotellissa, jossa oli ihan hyvä nukkua. Aamupala olisi voinut olla parempikin. Ensi kerralla taidan kokeilla jotain toista hotellia. Nähtävästi yöpyminen tulee edullisemmaksi maksaa etukäteen Booking.comissa kuin hotellilla. Jatkoin aamulla jo melko aikaisin kohti Lundia, koska halusin käydä Örtoftassa Eslövin sokeritehtaan altailla linturetkellä. Öresundståg pysäntyi ensin Kastrupiin ja kuulutettiin, että juna jää siihen, koska ruotsalaisten liikenteenohjauksessa on vikaa emmekä voi jatkaa Öresundin sillalle. Pian kuitenkin kuulutettiin, että vika on korjattu ja matka jatkuu. Malmön ja Lundin välillä oli nyt ratatöitä ja liikenne korvattu busseilla. Malmössä oli hyvät opasteet busseille ja bussi aikataulussa Lundissa. Lundista matkustin Interrail-lipulla Örtoftaan ja takaisin ja kävin syömässä lounaan Lundin keskustassa kivassa ravintolassa. X2000-juna Lundista Tukholmaan oli ajoissa ja Narvikiin menevä yöjuna oli Tukholman asemalla valmiina lähtöraiteella. Tähän junaan minulla oli makuupaikka ja hiljainen ruotsalainen hyttikaverikin, josta ei ollut mitään häiriötä. Aamulla oltiin aikataulun mukaisesti Bodenissa, jossa oli kolme tuntia aikaa käydä syödä aamupalaa ja tutustumassa paikallisiin lintutorneihin ennen, kuin aamun ensimmäinen juna lähti Haaparantaan.

Haaparannan asemalta kävelin Haaparanta-Tornion matkakeskukselle. Olin ostanut bussilipun ennakkoon Torniosta Kemiin ja lipussa oli lähtöpaikkana Tornion keskustan pysäkki Puutarhakatu E. Pääsin kuitenkin kyytiin Haaparannan matkakeskuksesta. Bussi vei suoraan Kemin rautatatieasemalle, jossa oli tunnin odotus Ouluun menevään junaan. Oulussa oltiin perillä minuutin verran etuajassa.

Kokonaisuutena voisin todeta, että junalla pääsee Brysseliin ihan kohtuullisesti. Paluumatkalla Brysselistä Ouluun oli varsin paljon odottelua, mikä lisäsi matka-aikaa noin 15 tuntia. Varsin pienellä yhteyksien kehittämisellä matka-aika voitaisiin puolittaa. Hitain väli on Haaparannasta Tukholmaan, jolla ei kulje suoria yhteyksiä. Monien vaihtojen lisäksi useimmat junat käyvät mutkan Luulajassa ja muutoinkin rata mutkittelee kyliä, metsiä ja järviä kierrellen. Ajonopeus vaihtelee enimmäiseen 90-120 km/h välillä. Ruotsin puolella tarvittaisiinkin uusi suora ratalinjaus Haaparannasta Luulajaan, Uumajaan ja Sundsvalliin. Tukholmasta Kööpenhaminaan on suhteellisen toimiva liikenne kuten myös Kölnin ja Brysselin välillä. Sen sijaan Kööpenhaminasta Kölniin matkustaminen on vielä hidasta. Tilanne korjaantunee jonkin verran, kun Fehmarnin tunneli valmistuu ja lyhentää matkaa merkittävästi. Ilmeisesti Tanskassa ja Saksassa on junissa eri sähköjärjestelmät, minkä vuoksi maiden välinen liikenne hoidetaan dieselkalustolla. Siinäkin olisi yhtenäistämistä, että sama sähköjuna voisi liikennöidä koko matkan. Saksan rataverkko ei ole kokonaan kaksiraiteinen, joten junat joutuvat odottamaan toisiaan kohdatessaan. Tämä korostuu jonkin junan ollessa myöhässä, jolloin myöhästymistä tulee helposti merkittävästi lisää. Junaratojen kaksiraiteistaminen ei siten ole pelkästään suomalainen kehittämiskohde, vaan koskee koko Eurooppaa. Ihan ensimmäiseksi matkaketjut pitäisi suunnitella siten, että vaihtoja olisi mahdollisimman vähän, ja vaihdot olisivat sujuvia. Siten saisi matka-aikaa jo monta tuntia tai lähes vuorokauden lyhemmäksi. Hieman pidemmän aikavälin tavoitteeksi voitaisiin ottaa 16 tunnin matka-aika junalla Oulusta Brysseliin.

Matkan hinnaksi tuli 518 euroa eli noin 150 euroa vähemmän kuin lentoliput Oulusta Brysseliin ja takaisin. Tässä vielä maktasuunnitelmani taulukkona, ja alla myöhästymisten vuoksi toteutuneet muutokset. Oikeanpuolimmaisessa sarakkeessa on hinnat euroina.

Interrail 246
18.9. 6:17-8:09 Oulu-Tornio (VR) 0
18.9. 8:10-10:15 Haaparanta-Luleå Universitet (Bus, Norrbottens länstrafik) 0
18.9. 10:35-13:59 Notviken-Vännäs (Norrtåget) 0
18.9. 14:09-14:43 Vännäs-Umeå (ratatyö, korvaava bussi) 0
18.9. 15:09-15:44 Umeå-Hörnefors (ratatyö, korvaava bussi) 0
18.9. 15:54-18:48 Hörnefors-Sundsvall (Norrtåget) 0
18.9. 19:03-22:38 Sundsvall-Tukholma (SJ) 6,31
18.9. 23:09-5:58 Tukholma-Malmö (SJ yöjuna, makuuhytti) 72,83
19.9. 6:13-6:49 Malmö-Kööpenhamina (Öresundståg) 0
19.9. 7:17-19:31 Kööpenhamina-Bryssel (DSB & DB) 4,5
22.9. 7:35-7:44 Bruxelles-Schuman – Bockstael (linturetki puistossa) 0
22.9. 10:34-21:36 Bruxelles Nord-Kööpenhamina (DB & DSB) 4,5
22.9. Cabinn Scandinavia hotelli 100,97
23.9. 8:07-8:46 Kööpenhamina-Malmö (Öresundståg) 0
23.9. 9:00-9:25 Malmö-Lund (ratatyö, korvaava bussi) 0
23.9. Lund, linturetki Eslövin sokeritehtaan altaille (Skånetrafikenin lähijunalla Örtoftaan ja takaisin)
23.9. 13:18-17:37 Lund-Tukholma (SJ) 6,31
23.9. 18:11-5:42 Tukholma-Boden (SJ yöjuna, makuupaikka) 45,64
24.9. 9:15-10:39 Boden-Haaparanta (Norrtåget) 10,9
24.9. 12:50-13:15 Tornio-Kemi (Orajärven bussit) 7,8
24.9. 14:32-15:43 Kemi-Oulu (VR) 12
517,76
Muutokset:
19.9. 12:57-16:50 Hampurg-Köln (DB) oli 70 minuuttia myöhässä. Uusi yhteys Brysseliin:
19.9. 19:40-21:26 Köln-Bryssel (DB) oli 14 minuuttia myöhässä eli perillä 21:40
22.9. 12:34-16:35 Köln-Hamburg oli 25 minuuttia myöhässä. Uusi yhteys Kööpenhamiinaan:
22.9. 18:43-01:11 Hambur-Bryssel (DB & DSB) Uudet paikkaliput sai DB Reisecentrumista Felnsburgista.