Illan maratonkokous piti sisällään joukon todella painavaa asiaa. Asiaa, joka on omassa politiikassa ihan keskiössä. Muistattehan, että kokoukset voi aina seurata livenä tai katsoa jälkikäteen osoitteessa vantaakanava.fi.

Pykälässä 6 käytiin läpi kaupungin henkilöstökertomusta.

Jo viime torstain infokokouksessa kysyin ja kyseenalaistin montaa kohtaa. Kokouksessa innostuin pitämään jopa puheen jossa nostin esiin suurimpia epäkohtia kuten työnkuvien puuttumista ja tekemättömiä työn vaativuuden arviointeja sekä liian tiukkaa palkkapolitiikkaa. Koko puheen löydät FB profiilistani:

Pykälässä 7 Vantaan hyvinvointiohjelma ja kohdassa 8 potilasasiamiehen raportti. Painavaa asiaa nuokin kohdat täynnä. Vahva lukusuositus tähän kohtaan!

Pykälä 11 vastasi Sosialidemokraattisen valtuustoryhmän ja Vihreiden valtuustoryhmän sekä 11
muun valtuutetun aloitteeseen asiakasmitoituksesta Vantaan lastensuojelun
sosiaalityössä. Sosiaali-ja terveyslautakunnan puheenjohtaja Pirkko Letto sekä jäsen Joel Linnainmäki puhuivat siitä, kuinka lautakunta seuraa jatkuvasti tilannetta. Ehdotuksena oli myös lastensuojelun tilanteen pohtiminen valtuuston toukokuun seminaarissa. Pidän ajatusta hyvänä.
Itse sanoin kohdasta muutaman sanan:

”Kiitos toimialalle vastauksesta ja nykytilan kuvauksesta. Jäin kuitenkin kaipaamaan vastauksesta oikeastaan sitä vastausta. Heittäytymistä ajatusleikkiin siitä, että mitä tapahtuisi jos Vantaa tekisi enemmän kuin mitä laki vaatii ja asettaisi itselleen maksimiasiakasmäärän lastensuojelun sosiaalityöhön. Mitä silloin tapahtuisi? Mitä tämän päätöksen toteuttaminen vaatisi?”

Asiakohdassa 12 on vastaus Vaula Norrenan ja 22 muun valtuutetun aloitteeseen sisäilmasairaille sopivien koulutilojen saamiseksi eri puolille Vantaata. Kohta herätti asiaankuuluvaa ja tarvittavaa keskustelua. Vihreä valtuustoryhmä jätti asiakohtaan pöytäkirjalausuman joka sai kannatusta myös muilta. ”Edellytämme, että oirekyselyjen tulosten pohjalta arvioidaan sisäilmasairaille sopivien koulu- ja päiväkotitilojen tarve uudestaan ja ryhdytään sen vaatimiin toimiin.”

Kohdassa 13 on vastaus Tanja Vahvelaisen ja 38 muun valtuutetun aloitteeseen vuoroasumisen
saamiseksi oppilaaksioton ja koulukyydin perusteeksi.

Aloite sinänsä oli mainio, mutta aiheuttaisi suuria lisäkustannuksia. Itse jäin pohtimaan sitä, miten voimme auttaa lapsen oikeuden toteutumista molempiin vanhempiin heillä, jotka ovat kaikkein heikoimmilla. Ja mielellään vielä niin, että se ei aiheuttaisi merkittäviä lisäkustannuksia. Pyysin asiaan lisätietoja ja lukuja. Yhdessä valtuutettumme Minna Atiyen kanssa valmistelimme asiakohtaan seuraavan pöytäkirjalausuman:

”Vantaan tulisi selvittää mahdollisuutta tarjota lapselle taksikuljetus myös etävanhemman luota vuoroviikkoasumisessa mikäli taksikuljetus on myönnetty terveydellisestä syystä lääkärin tai psykologian lausunnolla ja toinenkin vanhempi asuu Vantaalla.

Erityislapset ovat erityisen haavoittuvassa asemassa ja heidän oikeuttaan molempaan vanhempaan tulisi vahvistaa. Erityislapsella kaikki itsenäinen liikkuminen saattaa olla mahdotonta ja siksi heille on myönnetty taksikuljetus. Nykyjärjestelmä rajaa erityislapsen mahdollisuutta liikkua kouluun toisen vanhemman kotoa, vaikka matka koululle olisi lyhyt.”

Erityislapset ovat jo valmiiksi heikommassa asemassa. Heillä ei ole mahdollista kulkea kouluun bussilla etävanhemman luota – vaikka vanhempi asuisi lähempänä koulua kuin lähivanhempi.
Vantaalla taksikyydin piirissä on 500 lasta. Terveysperusteisesti kyydin saa 345 lasta. Näillä lapsilla ei siis ole muuta mahdollisuutta kulkea kotoa kouluun kuin kyydillä. Osa näistä kuljetuksista on tilapäisiä, tapaturmasta sattuneita kyytejä.
Koska lapsella, myös erityislapsella, on oikeus molempaan vanhempaan ja vuoroviikkoasumiseen, pidämme tärkeänä sitä, että vähintään kartoitetaan sitä, kuinka moni näistä lapsista olisi sellaisen vuoroasumisen piirissä, että taksikyyti myös toisesta kodista olisi mahdollista. Kuluja tämä päätös ei itsessään merkittävästi lisäisi- sillä näillä lapsilla on jo myönnettynä taksikyyti. Vaikutus olisi siis koulukyydin reititykseen.
Tarkkojen määrien ja summien sanominen tällä hetkellä on mahdotonta. Tällä hetkellä ei ole tietoa, moniko lapsi olisi tällaista palvelua vailla ja kuinka moni tällainen lapsi asuu vuoroviikoin eri vanhemman luona. Kannatan sitä, että asiaa selvitettäisiin ja sen tiedon pohjalta tehtäisiin päätös, olisiko Vantaa edelläkävijä tässä asiassa.

Tähän lausumaan yhtyi lähes kaikki valtuustoryhmät. On siis ihan realistinen mahdollisuus siihen, että asia saattaisi joskus olla Vantaalla todellisuutta. Näköjään politiikassa voi joskus onnistua hyvällä työllä, perehtyneisyydellä ja lasten etua ajaen. Lupasin, että mikäli lausuma johtaa siihen, että nämä erityiset lapset pääsevät kouluun molemmista kodeista niin todellakin se on kuohuviinilasillisen paikka!

Kokouksen ollessa yli yhdentoista illalla jatkui keskustelu vielä Kulleropuiston kaavamuutoksen osalta. Asiakohdassa jätettiin pöytäkirjalausuma johon myös Vihreä valtuustoryhmä liittyi.

Kokouksen pöytäkirja on luettavissa tuttuun tapaan http://paatokset.vantaa.fi

Kokous päättyi kellonlyömällä 23.27.

Nyt kotiin ja unille onnistumisen kokemus mielessä!  //Eve

Vantaan kaupunginvaltuuston kokous 9.4.2018