Kiireisen eduskuntavaalikampanjoinnin keskeltä pääsi välillä kokoustamaan! Minua voit äänestää eduskuntaan uudeltamaalta numerolla 431!

Opetuslautakunnan alussa saimme paljon ajankohtaisia, tärkeitä ja mielenkiintoisia esittelyitä.

Käy tykkäämässä vaaliteemoistani!

Olemme pohtineet kovasti lista-asioiden tiimoilta sitä, millaisia henkilöstöpoliittisia linjauksia Vantaalla on. Saimme tänään asiaan valaisevaa tietoa joka oli osin ristiriitaista oman kokemukseni pohjalta. Saimme myös toivoa siitä, että ehkä joitain linjauksia kirjataan paremmin auki jotta toiminta olisi yhdenmukaista. Tästä myös itse esitin toiveen. Toivoin myös, että esimerkiksi harkinnanvaraista työlomaa myönnettäessä muistettaisiin inhimillisyys ja tuettaisiin työntekijöiden jaksamista ja hyvinvointia.

Puhdastila on tuloillaan Vantaalle. Saamme sitä vielä tovin odottaa, mutta uskon, että se todellakin on odottamisen arvoinen ja tahtotila sen toteuttamiseen on kova. Tämä puhdastila opetukseen oli viime syksyn budjettineuvotteluiden saavutus jota puolueet yhteistyössä ajoivat.

Kota-rahan tiimoilta voi olla ylpeä Vantaan innovaatioista ja samaan aikaan pettynyt siitä, että kuluneen kauden hallitus ensi alkuun pienensi jaettavaa summaa muuttamalla perusteita ja myöhemmin kiristi sitä, mihin rahaa voi käyttää. KOTA- indeksi laskee asuinalueiden eroja työttömyyden, koulutustason ja vieraskielisyyden mittareilla. Alueiden eriytymiskehitys on ollut 2010-luvulla kiihtyvää ja tämä on tietysti huolestuttavaa. Asiaa olen käsitellyt myös vaaliteemoissani.
Asialistan kohdassa 9§ näkyy Vantaan monikulttuuristuminen kun uskonnonopettajien päätoimisilla tuntiopettajilla on lisääntynyt tarve joten. Vantaalla oman äidinkielen opetusta on yli 30 kielellä ja opettajan palkasta valtion avustus on 85%.

Saimme kuulla myös innostavan esittelyn varhaiskasvatuksen valmistelussa olevasta arvoista ja visiosta.

Itse asialistalla ehkä merkittävin päätös oli asiakohdassa 7 jossa lautakunta päätti suomenkielisen perusopetuksen ensimmäisten luokkien enimmäisoppilasmääristä lukuvuodelle 2019−2020 esityksen mukaisesti ja lisäsi päätökseen, että lisäksi erityisissä väistötilaratkaisuissa aluepäällikkö voi tarvittaessa ylittää oppilasmäärän enintään 10 %:lla. Tämä tarkoittaa sitä, että esimerkiksi Tuomelan kaltaisissa erityisjärjestelyissä voidaan käyttää harkintaa esimerkiksi niin, että sisarukset voivat kulkea samaan koulurakennukseen. Lautakunta oli asiassa yksimielinen.

kokouseväät tänään

Lue Vantaan virallinen tiedote kokouksesta: https://www.vantaa.fi/uutisia/kaikki_uutiset/101/0/144139

Eve
#sydänjärkitahto