Tämän illan kokouksen esityslistalta löytyi

7 Perusopetuksen iltapäivätoiminnan avustaminen vuonna 2018/8 Osaamispalveluesimiesten virkojen perustaminen nuoriso- ja aikuiskoulutuksen tulosalueelle
1.8.2018 alkaen
9 Muutos perusopetuksen lisäopetuksen aloituspaikkamäärään syksyllä 2018 ja
aloituspaikkamäärä syksylle 2019/

10 Aikuisten lukiokoulutuksen opetussuunnitelmien päivitys

11 Vapaan sivistystyön lukutaitokoulutuksen opetussuunnitelma 1.8.2018 alkaen/

12 Vantaan ammattiopisto Varian ammatillisen koulutuksen aloituspaikat ja oppisopimuskoulutuksena toteutettavan ammatillisen peruskoulutuksen opiskelijamäärä vuonna 2019

13 Vantaan kansainvälisen koulun, Kaivokselan koulun ja Rekolanmäen koulun englanninkielisten luokkien oppilaaksi ottamisen perusteet 1.8.2018 alkaen

14 Päätös oikaisuvaatimukseen palkattomasta virkavapaasta

15 Päätös oikaisuvaatimukseen äidinkielen ja kirjallisuuden lehtorin vakinaisen viran täyttämistä
koskevasta päätöksestä

16 Päätös oikaisuvaatimukseen oman äidinkielen opettajan päätoimisen tuntiopettajan viran
täyttämistä koskevasta päätöksestä/

17 Martintuvan päiväkodin lakkauttaminen/

18 Muutos suomenkielisen esiopetuksen järjestämispaikkoihin lukuvuodelle 2018–2019 /

19 Selvitys yksityisen perhepäivähoidon palvelusetelistä/

20 Hämeenkylän koulun hankesuunnitelman hyväksyminen /

21 Veturin päiväkodin hankesuunnitelman hyväksyminen

22 Sivistystoimen lausunto Asemakaava ja asemakaavan muutos 231900 / 23. Kivistö / PuuKivistö

Alkuun kuulimme alustuksen Varian reformista, liittyen asiakohtaan 8. Itse kyseenalaistin asian käsittelyä ja tiedottamista luottamushenkilöille. Ainakin omasta puolestani koen, että luottamushenkilöiden tiedottaminen on ollut puutteellista ja vähäistä. Asiakokonaisuuksien yksityiskohdista päättäminen ilman, että kokonaisuutta on esitelty ei ole lainkaan hyvä tapa toteuttaa uudistuksia ja päätöksentekoa. Samaan aikaan kerrotaan, että asian päättämisellä on kiire – näin ollen rajataan luottamushenkilöiden mahdollisuuksia poliittiseen vaikuttamiseen. Käytin puheenvuoron, jossa totesin, että kaiken materiaalin tulee olla luottamushenkilöillä hyvissä ajoin ennen kokousta. Pidin myös tärkeänä sitä, että luottamushenkilöitä informoidaan mieluummin enemmän kuin mahdollisimman vähän. Tästä viisastuneena tulemme saamaan reilusti lisää informaatiota reformin jatkon suhteen päätöksentekoa varten.

Lopulta asiakohta 8 meni yksimielisesti läpi.

Kohdasta 9 oli huolenaiheenani se, että riittääkö tulevaisuudessa kymppiluokkapaikkoja kaikille halukkaille, kysyin tätä jo etukäteen sähköpostitse. Hyvältä onneksi näyttää – Valma opintopaikkoja on lisätty ja ne joustavan oppilasmäärän mukaisesti. Kymppiluokkien paikkamäärät päättää opetuslautakunta – paikkoja voi joka syksy lisätä opetuslautakunnan päätöksellä mikäli yhteishaun tulosten selvittyä näyttää siltä, että lisäpaikoille on tarvetta. Vantaa onneksi näyttää toteuttavan nuorisotakuun!

Pykälä 20 puhututti jo etukäteen. Lähinnä koulun yhteyteen rakennettavan liikuntahallin koon suhteen. Esittelijän muutettua esitystään hyväksyttiin hankesuunnitelma lukuun ottamatta liikuntatiloja. Liikuntatilat tuodaan uudelleen päätöksentekoon elokuun lautakuntaan. Hämeenkylän koulun alueelle tarvitaan riittävän suuri halli vastaamaan kysyntään. Tämä oli hieno asia tämän päivän kokouksen päätöksissä!

Täytyy sanoa, että kuluvalla vaalikaudella on opetuslautakunnan työ ollut todella hyvää yhteistyötä eri ryhmien välillä. Suuri kiitokseni lautakunnan jäsenille!

Nyt lähden kotiin ja puoluekokouksen valmisteluiden pariin! Vihreä puoluekokous Vantaalla, Korsossa la 16.6-su 17.6.2018! Kokous on avoin yleisölle, tervetuloa!

-eve-

Opetuslautakunnan kokous 11.6.18