Kuka käyttää kirkollisverorahasi?

Seurakuntavaalien ehdokasasettelu päättyy maanantaina 15.9 klo 16.00. Marraskuussa pidettävissä vaaleissa valitaan ev.lut seurakuntiin yli 9000 luottamushenkilöä jotka päättävät seuraavat neljä vuotta seurakuntien rahankäytöstä ja käytännön linjauksista. Nämä luottamushenkilöt valitsevat tulevalla kaudellaan myös edustajat kirkolliskokoukseen, kirkon parlamenttiin. Kirkolliskokous on kirkon ylin päättävä elin joka tekee lakimuutokset kirkkolakiin ja linjaa kirkon toimintaa.

Itse olen ehdolla jo neljättä kertaa. Koen että seurakuntaneuvosto ja kirkkovaltuusto on hyvä paikka vaikuttaa siihen, että toiminta on jäseniensä näköistä.

Saan olla päättämässä sitä, annetaanko kirkon tiloja sateenkarimessuihin ja rekisteröityjen parisuhteiden rukoushetkiin. Voi olla päättämässä siitä, että säästetään seinistä, ei toiminnasta. Voin vaikuttaa siihen, että lapsi-ja perhekerhoissa on riittävästi henkilökuntaa ja että diakoniatyöllä on riittävät resurssit hädänalaisten auttamiseen. Voin vaikuttaa rekrytoinnissa niin, että opetus rippikoululeireillä on uudistusmielistä. Voin vaikuttaa siihen, että minun ja äänestäjieni kirkollisverorahoja ei käytetä syrjivään julistukseen tai toimintaan. Voin vaatia luottamushenkilöille kuuluvaa tietoa ja vaatia päätösten eettisyyttä ja lainmukaisuutta.

Toivon myös jatkossa voivani vaikuttaa kirkolliskokouksessa sukupuolineutraalin avioliiton puolesta.

Toivon, että viikonlopun aikana, tänään ja huomenna, mahdollisimman moni innostuisi vielä ehdokkaaksi. Tällä hetkellä, valitettavasti, ehdokashankinta on ollut hiljaista. Ehkä se, että kirkon päätöksenteko on edelleen pienen piirin asia, vaikuttaa tunteeseen siitä, että vaikuttamisen ei nähdä olevan oma asia. Viime vaalien alla homo-ilta innosti ihmisiä vaikuttamaan. Nyt on aika vaikuttaa!

Eve

Kuka käyttää kirkollisverorahasi?