Kaikki ovat jo varmaan kuulleet, että Jyväskylän Vihreät julkaisi kuntavaaliohjelmansa helmikuun alussa. Sen muodostaminen oli hieno esimerkki joukkoistamisesta. Ensin työryhmät kokoontuivat (etäyhteyksin) kirjoittamaan ohjelmaan vihreille olennaisia tavoitteita eri teemoista. Ehdokkaat ja yhdistyksen jäsenet saivat vapaasti osallistua työstämiseen. Välivaiheena tarkasteltiin ohjelman neljän teeman kokonaisuutta omassa työpajassaan. Lopuksi järjestettiin kokous (edelleen etäyhteyksin), jossa neljän tunnin aikana tarkastettiin vielä viimeiset muutosesitykset ja äänestettiinkin monta kertaa Meet-kädennostotoiminnoilla lopullisista sanamuodoista.

Osallistuinpa minäkin tuohon maratonkokoukseen. (Ompelin samalla liivin tukikangasta Keski-Suomen kansallispukuuni, jota esittelen oheisessa kuvassa.) Muuten olin tyytyväinen vaaliohjelman henkeen ja yksityiskohtiin, mutta Liisa Kuparisen kanssa halusimme vielä eläimet sanatarkasti mukaan ohjelmaan. Hioimme muutosesityksiämme ja saimmekin ne hyväksytyiksi:

”Elintarvikehankinnoissa painotamme enenevässä määrin tuotantoeläinten hyvinvointikriteereitä ja jatkamme kasvisruuan osuuden lisäämistä.”

”Huolehdimme yhä myös eläinten hyvinvoinnista.”

Ensimmäisessä kohdassa viittaamme eettiseen ruokaan ja eläinten tehotuotannon vähentämiseen. Erityisasemassa tässä on kaupungin laitosruokailua järjestävä Kylän Kattaus, joka tällä valtuustokaudella on jo vahvasti edistänytkin em. seikkoja johtokunnan puheenjohtaja Liisan myötävaikutuksella. Jälkimmäisessä lisäyksessä korostamme eläinten yksilöllistä hyvää kohtelua mm. lemmikkeinä, ei ainoastaan villieläinten ja luonnonsuojelun näkökulmasta, joka jo sisältyi ennestään vaaliohjelmaan.

Me olemme äänettömien ääni ja puolustuskyvyttömien puolustaja. Meidän eturyhmämme ovat luomakunta ja tulevaisuus.

Kansallispuku