opetuslautakunta 12.9.17

Esityslistalla oli paljon isoja asioita – liittyen erityisesti tulevan vuoden talousarvioon ja investointeihin.

Vuoden 2018 talousarvioesityksessä nousi esiin seuraavia seikkoja:

Peruskoulutuksessa on lisäresurssitarve maahanmuuttajien koulutukseen, vammaisten opetukseen sekä polikliiniseen opetukseen.

Vaikeasti vammaisten lasten osuus opetuksesta Vantaalla on kasvanut. Tähän vaikuttaa saamamme informaation mukaan kehittynyt lääketiede, muuttoliike Vantaalle sekä oppilasmäärän kasvu ylipäätään.

Psyykkisesti oireileville lapsille saamme vihdoin yhden polikliinisen luokan lisää – tämä on upea uutinen. Omasta mielestäni resurssit ovat olleet liian pienet, jonot suuria ja tukea tarvitsevat oppilaat jääneet ilman paikkaa. Opetustoimen johtaja lupasi, että tarvittaessa näitä luokkia perustetaan vuosittain lisää mikäli tarve kasvaa. Hienoa, jos tämä polikliinisen opetuksen kasvanut tarve otetaan vakavissaan!

Suomenkielisen lukio-opetuksen listassa löytyy pieni määrärahalisäys: Oppimisen digitalisaatio lukioissa, syventävien kurssien lisäys, IB-lukion resurssilisäys 0,14 M€. Raha jakautuu IB 15 000/30 000, syventävä 75 000/ 150 000, 50 000/100 000 (summa vuosi 2018/ yhteensä lukuvuosi.)

Päivähoidon englanninkielinen varhaiskasvatus. Point on ollut tähän saakka riittävä, voimakasta lisäyspainetta ei ole vielä ollut tähän liittyen. Lisäresurssia ei myöskään ole nyt suunnitteilla. Peruskoulussa lisätty varhennettu englanninopetus jo 1 ja 2 luokalla. Peruskoulussa ollut havaittavissa tunkua englanninkielisiin/kaksikielisiin kouluihin. Kun Aviapolis kasvaa ja toivottavasti houkuttelee uusia, kansainvälisiä perheitä niin lisäresursseja saatetaan oman arvioni mukaan tarvita.

Päivähoidosta. Positiivisen diskriminaation mallilla palkataan segregoituneihin päiväkoteihin kaksi lastentarhanopettajaa per ryhmä. Tällä pyritään lisäämään erityistä pedagogista tukea erityisesti lasten kieltenopetukseen ja kotoutumiseen. Segregoituminen on suurta osassa Vantaata, tähän tulee puuttua yli toimialarajojen tiukasti. Kouluja joissa maahanmuuttajataustaisia oppilaita on yli 50% on kolme, päiväkoteja joissa yli 80% löytyy kymmenkunta. On tärkeää muodostaa asuinalueita jotka eivät eriydy.

Sijaiskieltoa toteutettu päivähoidossa viime syksynä 1,5kk ajan koska henkilöstömenot uhkasivat ylittyä. Tämä päätös on sittemmin kumottu. Vihreä valtuutettumme Anssi Aura kehotti jatkossa tuomaan opetuslautakunnalle tiedoksi, mikäli tällaisiin ratkaisuihin on uhkana jatkossa joutua.

Vantaalla podetaan pulaa pätevistä opettajista sekä erityisesti lastentarhanopettajista. Vantaan tulisi olla maineeltaan hyvä työnantaja. Tähän liittyy terveet rakennukset sekä oikea palkkaus ja hyvä johtaminen. Positiivisen diskriminaation myötä on näihin toimiin hakeville lastentarhanopettajille myönnetty rekrytointilisää. Omasta mielestäni Vantaan tulee panostaa kaikilla sektoreilla työntekijöiden hyvinvointiin ja pysyvyyteen.

Varia. Valtakunnalliset säästöt kiristäneet vyötä ja ensi vuoden rahoitus vielä epäselvä uuden rahoitusmallin myötä. Tavoitteena pärjätä nyt esitetyllä summalla talousarviossa. Halutaan säilyttää opetuksen hyvä laatu ja välttää henkilöstön YT:t. Tiukkaa tekee. Koulutustakuuta varten joudutaan hakemaan lisätalousarviosta lisäresursseja 100 000 sekä kaupunginjohtajan esityksellä lisämäärärahoja.

Sivistystoimen toisessa osavuosikatsauksessa subjektiivisen päivähoito- oikeuden rajaamisen ja asiakasmaksulain vuoksi hoitopäivämaksukertymän ennustetaan jäävän 1,3 milj. € alle talousarvion. Tämä herättää itsessä kysymyksen, että paikkaavatko subjektiivisen päivähoito-oikeuden myötä tulevat lisäykset asiakasmaksuissa tuon 1,6milj euron laskun joka nyt on laskettu rajauksen tuoneen.

Neuvottelimme yhdessä muiden ryhmien kanssa ja pöytäkirjaan merkittiin lautakunnan yksimielisinä esityksinä merkittiin seuraavat pöytäkirjalausumat:

PÖYTÄKIRJALAUSUMAT ASIAKOHTAAN §7

Sisäilmasta oireilevien lasten ja henkilökunnan oikeus terveelliseen työympäristööntulee varmistaa tarvittaessa erityisjärjestelyillä ilman tarpeetonta viivettä.

Sivistystoimen tulee kartoittaa erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden integroinnissa havaittuja ongelmia ja ryhtyä tarvittaviin toimenpiteisiin ongelmien ratkaisemiseksi.

Subjektiivisesta päivähoito-oikeudesta saadaan syksyn 2017 aikana selvitys. Budjetin laadinnan yhteydessä arvioidaan uudelleen päivähoito-oikeuden toteutumista.

PÖYTÄKIRJALAUSUMAT ASIAKOHTAAN §9

Perusparannukset.
Sisäilmakorjauksiin varatun määrärahan tulisi olla sekä uusiin äkillisesti ilmeneviin korjaustarpeisiin että jo havaittujen vikojen korjaamiseen riittävä. Sisäilma-asioiden neuvottelukunnan työ tulee huomioida toimialan työohjelman ja talousarvion valmistelussa.

Leppäkorven uimahallihanke.
Korso-Koivukylän alueelle tarvitaan kunnollinen uimahalli. Hanketta valmistellessa tulee ottaa sijainti huomioon niin, että uimahalli palvelee hyvin sekä Korson, että Koivukylän asukkaita. Hankkeen nimi tulisikin muuttaa Korso-Koivukylän uimahallihankkeeksi ja pohtia sijaintia ja uimahallin kokoa uimahalliselvityksen pohjalta.

Korson alueen kouluverkkosuunnitelma.
Jokivarren koulun laajennusoptio tulee pitää aidosti mukana päätöksenteossa ja tarkastella alueen väestömäärän kehitystä sekä laajennuksen tarvetta vuosittain.

Pöytäkirjalausumissa otetaan mielestäni oleellisesti kantaa niin subjektiivisen päivähoito-oikeuden mahdolliseen uudelleen arviointiin budjettineuvotteluiden yhteydessä kuin Jokivarren ja Nikinmäen koulun laajennusoptioon kuin Korso-Koivukylän uimahallihankkeeseenkin. Uskon, että on oikeaa poliittista tahtoa Korso-Koivukylän uimahallihankkeen uudelleenarviointiin sekä subjektiivisen päivähoito-oikeuden palauttamiseen. Palauttamisen puolella on linjakkaasti olleet Vihreiden lisäksi sekä SDP että Vasemmistoliitto.

Korson alueen kouluverkkoa tulee tarkastella aina uudelleen tuoreiden väestöennusteiden mukaisesti.

Näillä eväillä,

Eve