Tämän illan kokous vaati jo ennakkoon paljon perehtymistä ja kansan syvien rivien kuulemista. Korson kouluverkkosuunnitelman osalta on kahlattu monenmoisia ennusteita ja tilastoja, kuultu ja luettu selvityksiä ja kannanottoja. Paikanpäälläkin on tullut käytyä vaikka seudut ja koulut ovatkin tutut. Laskin, että olen käynyt kolmea alueen kouluista, asunut kahden vieressä ja ollut kesätöissä yhdellä koululla.

Tilanteen selvittely tällä kertaa on ollut aivan upeaa Vihreää tiimityötä – jokainen joka on asiasta ollut kiinnostunut on osallistunut tiedonkeruuseen ja tilastojen kahlaamiseen. Kiitos siitä jokaiselle asianosaiselle! Myös alueen vanhemmat ja vanhempainyhdistykset ovat olleet aktiivisia ja tuottaneet päätöksenteolle uutta näkökulmaa ja tietoa – myös heille kuuluu iso kiitos hyvästä työstä!

Itse päätöksenteko Korson kouluverkosto vaati tiukkaa puserrusta ja neuvottelua. Lopputulokseen olen tyytyväinen vaikka päätös ei välttämättä olekaan paras mahdollinen. Politiikka on aina kompromisseja ja eri toimintatapojen vaikuttavuutta tulee punnita päämäärä mielessään. Nyt saimme opetuslautakunnan yksimielisinä pöytäkirjalausumina mukaan Jokivarren (ja Nikinmäen) laajennuksen uusintakäsittelyyn sen vaatimalla ja ansaitsemalla vakavuudella. Veimme päätöksenteon laajennuksesta takaisin sinne minne se kuuluukin eli lautakunnan jäsenille. Otimme myös tiukasti kantaa Mikkolan sisäilmatilanteeseen. Siihen on löydyttävä ratkaisu niin, että epäkohdat tulee korjattua. Mikkolaan ei ennen ongelmien ratkaisua tule ohjata yhtään lisää oppilaita! Mikkolan tilanne tulee selvittää joka tapauksessa – asian tärkeyttä ei voi liikaa korostaa.

Miksi toimimme näin? Itse pidin tärkeimpänä sitä, että Korson koulun korvaavat tilat pitää rakentaa mahdollisimman pian ja palautusesitys viivästyttäisi sitä. Korson alueelle tarvitsemme kaksi yläkoulua – vaikuttavin keino tässä kohtaa oli yhteinen ja yksimielinen opetuslautakunnan kannanotto asiaan – haluamme kunnollisen selvityksen tilanteesta sekä selkeän esityksen ja aikataulun asian käsittelylle ja mahdolliselle päätöksenteolle. Yksimielinen lopputulos on vaikuttavampi kuin hävitty äänestystulos. Poliittisten irtopisteiden sijaan tulee tavoitella epäkohdan korjaamista niillä keinoin kun se on mahdollista.

Korso – Koivukylän uimahallihanke saatiin myös saateltua eteenpäin. Itseäni siteeraten “Hän” on nyt saateltu kohti omaa tulevaisuuttaan irti alueen kouluhankkeista tai koulujen tonteista.”Hän” jatkaa elämäänsä vapaa-ajanlautakunnan päätösten alla. Tämä on myös työvoitto – koulut kouluina ja uimahallit uimahalleina. Vantaan uimahallisuunnitelmia tarkastellaan uudelleen keväällä valmistuvan uimahalliselvityksen pohjalta.

Hakunilan päiväkodin hankesuunnitelman hyväksyminen. Tässä kohdassa kysyin virkamiehiltä tarkennuksia paikan valintaan ja mahdollisia pitkän tähtäimen palveluverkkosuunnitelmia. Kysyin myös, miten tämä hanke suhteutuu tulevaan kaavarunkoon. Keskustelun päätteeksi kohta meni esityksen mukaan.

Tänään oli ilo ja kunnia olla Vihreä tiimi kokouksessa yhdessä valtuutettu Minna Atiyen kanssa joka ansiokkaasti hoiti Anssin poissaollessa opetuslautakuntalaisen tehtäviä. Kiitos Minna!

Pöytäkirjalausuma ja Vantaan Vihreiden tiedote: http://www.vavi.fi/2017/10/02/opetuslautakunnan-vihreat-korson-alueelle-riittavat-ja-terveelliset-koulutilat/

Eve

Kouluvierailulla