Jätin Oulun kaupungin vuoden 2025 talousarviota koskien seuraavan aloitteen:

Ehdotuksen sisältö
Varataan rahoitus Haukiputaan urheilukentän investointiin vuodelle 2025 vuoden 2023 joulukuun kaupunginvaltuuston päätöksen
mukaisesti. Talousarvioon ja -suunnitelmaan (2024-2025) varattu raha menee lähes kokonaan jalkapalloinvestointeihin,
minkä vuoksi yleisurheilun kilpailupaikkojen rakentamiseen on välttämätöntä varata oma rahoituksensa. Investointi toteutetaan
nykyisen urheilukentän paikalle asuinrakentamisen lisäämistarpeisiin sovittaen.

Sivistys- ja kulttuuripalveluiden vastaus 21.8.2024

Aloite ei sisälly tällä hetkellä hyvinvointi-, kulttuuri- ja liikuntalautakunnan TA2025 esitykseen.

Kaupunginvaltuusto päätti 11.12.2023 § 128, että Haukiputaan kirkonkylän liikuntapaikat rakennetaan hajautetulla mallilla. Kaupunginvaltuuston päätöksessä linjataan, että kaupunki tulee mahdollistamaan eri liikuntamuotojen lähiliikuntapaikat, koulujen tarpeet, urheiluseurojen harrastus- ja kilpaurheilun. Kirjauksessa linjattiin myös, että yleisurheilun ja jalkapallon kilpailuolosuhteet turvataan ja investoinnit toteutetaan vuosien 2024-2025 aikana.

Kaupunginvaltuuston kirjaukseen sisällytetty aikataulu ja talousarvioon varattu määräraha ovat epärealistisia. Talousarviossa vuodelle 2024 Haukiputaan ulkoliikuntaolosuhteiden toteuttamiseen on varattu 2 miljoonaa euroa. Tästä summasta arviolta 1,5 miljoonaa euroa menee Länsituulen alueen ulkoliikunta-alueen toteuttamiseen vuonna 2024. Yleisurheilukentän ja -paikkojen toteuttamiseen tarvitaan erillinen määräraha. Yleisurheilukentän toteuttamiseen tarvittavan määrärahan suuruus ja aikataulu tarkentuvat, kun saadaan poliittinen linjaus yleisurheilukentän sijoittumisesta.

Ehdotuksen kokonaisvaikutus euroissa, hallintokunnan vastine: Kustannusvaikutus tarkentuu.

Toimivallan peruste: Hallintosääntö, luku 12, valtuutettujen aloiteoikeus § 114.