Mielipidekirjoitus Kimmo Klemolan kanssa Etelä-Saimaassa 23.11.2023

Helsingin Sanomien (14.11.) mukaan äveriäät venäläiset kikkailevat matkustamalla yksityisjeteillä pakotteiden välttämiseksi. Lappeenrannan lentokentällä yksityisjettien käyttö on kasvanut merkittävästi.

Ilta-Sanomat (18.11.) puolestaan kertoi laajassa artikkelissa, kuinka venäläiset ja Euroopassa asuvat venäläiset käyttävät halpoja veronmaksajien tukemia Lappeenranta–Bergamo-lentoja kauttakulkuun Venäjälle.

Kesällä julkaistun tutkimuksen mukaan vajaalla puolella Bergamon reitin matkustajista osoite oli Suomessa, vajaalla neljänneksellä Venäjällä ja noin kolmasosalla Italiassa tai muualla. Tilastokeskuksen mukaan viimeisen 12 kuukauden aikana Lappeenrannan kentälle on reittilennoilla Bergamosta tullut 16 300 matkustajaa, mikä on 1 600 matkustajaa vähemmän kuin vuonna 2022. Rajan sulkemisen seurauksena matkustajamäärät tulevat olemaan oleellisesti nykyistä pienempiä.

Visit Finlandin tilastotietokannan mukaan Etelä-Karjalaan majoittumaan jäävien italialaisten ja muunmaalaisten lentomatkustajien osuus Bergamon reitin matkustajista on vain vajaa kolme prosenttia. Yhdeksän kymmenestä Bergamon reitin ”italialaisesta” matkustajasta on ilmeisesti venäläisiä. Etelä-Karjalassa ulkomaalaisten yöpymisistä keskieurooppalaisten lentomatkustajien osuus on 1,5 prosenttia ja kaikista yöpymisistä alle promillen.

Lappeenranta on lappanut vuosikausia halpalentojen tukemiseen miljoonia miljoonien perään. Toiveena on ollut keskieurooppalaisten turistien virta Etelä-Karjalaan. Todellisuudessa rahat ovat menneet Ryanairille ja suomalaisten ja venäläisten lentolomien tukemiseen. On aika siirtää lentotukirahat kotimaan raideliikenteen tukemiseen ja kotimaan matkailun markkinointiin, joissa vaikuttavuus alueemme elinvoimalle on aitoa ja merkityksellistä.