Monet tahot ovat huolissaan Lappeenrannan keskustan elinvoimasta, se vain näkyy hyvinkin erilaisina toimina. Menneinä vuosikymmeninä maailma on muuttunut paljon. Ensin tulivat automarketit keskelle peltoja imien keskustan palveluja pois, sitten suunta kääntyi takaisin keskustoihin päin, mutta nyt verkkokauppa on osaltaan verottanut kaikenlaista kauppatiloissa tehtävää kaupankäyntiä. Ydinkeskustamme on myös ollut viime vuosina rakennustyömaiden valtaama.

Monessa kaupungissa on viime vuosikymmeninä panostettu menestyksekkäästi keskustojen elinvoimaisuuteen uudenlaisella näkökulmalla, kävelyalueilla. Lähtökohtana menestyvillä kävelykaduilla on se että ihmiset viihtyvät niissä myös aikaa viettämässä, ei vain ostoksia tekemässä. Tämä tarkoittaa hyviä kahvila- ja ravintolapalveluita, tapahtumapaikkoja, oleskelutiloja, leikkipaikkoja, yms. Tällaisiin tiloihin eivät kuulu vieressä ajavat autot, sillä ne vähentävät alueen turvallisuutta ja tuovat liikennemelua. Erilaisille alueille tarvitaan erilaiset liikenneprofiilit.

Lappeenrannassa emme tunnu saavan millään tehtyä kaupallisen keskustamme yritysten tueksi matalan kynnyksen tapahtuma- ja ajanviettopaikkoja, vaan ne keskitetään toisaalle, satamaan ja kauppatorille. Kaupungintalon edustallakin on tulevaisuudessa toivon mukaan toimiva ja houkutteleva aukio, joka oli kyllä pakko jo remontoidakin kuntonsa takia, mutta sekin kutsuu ihmisiä pois pääkadultamme. Eli kuinka saamme ihmiset viettämään aikaansa akselilla Valtakatu-Kauppakatu? Kuten on jo nähty, ei riitä että sinne pääsee, oli kulkuväline mikä tahansa, ja parkkihallejakin löytyy, vaan ihmisillä pitää olla syy tulla sinne ja viettää siellä aikaansa. On myös huomioitava että keskustan alueella asuu merkittävä osa kaupunkimme asukkaista, ja heille keskusta on lähiasuinaluetta jonka pitäisi olla myös viihtyisä ja helppo kulkea myös jalan.

Meillä voisi olla alle kilometrin pituinen, hyvin suunniteltu ajanviettopaikkoja tarjoava kävely-yhteys sataman ja Iso-Kristiinan tai kauppatorin välille ytimemme eli Norppa-patsaan kautta. Valtaosa ihmisistä pystyy tuon matkan kävelemään, jos siihen on jotain syytä.

Lappeenrannassa onkin tehtävä pian päätös siitä lähdemmekö päämäärätietoisesti päivittämään keskustaamme nykyaikaiseksi ja turvaamme näin keskustan liikkeiden elinvoiman. Toinen vaihtoehto on se, että emme tee mitään ja toivomme että menneiden vuosikymmenten autokaupunkiajatukseen perustuvat ratkaisut toimivat edelleen, vaikka mitään viitteitä sellaisesta ei ole.