Huolestuttavat uutiset vakavista ympäristöongelmista, kuten äärimmäisistä kuivuudesta ja tulvista, hirmumyrskyistä, lajikadosta ja vesistöjen muovista ovat lisääntyneet jatkuvasti. Voimme vain kuvitella, mikä tilanne on vuosisadan lopulla, jos jatkamme näin. Jätämme tuleville vuosikymmenille ja lapsillemme valtavat ongelmat joiden konkreettinen hintakin jää heidän maksettavakseen.

Yhä viime aikoinakin jotkut ovat kuitenkin olleet sitä mieltä, etteivät ympäristökatastrofien syyt ja vastuut paina piskuista Suomea eikä meidän teoillamme ole globaalissa mittakaavassa mitään väliä. Heistä syypää löytyy esimerkiksi väestönkasvusta, ja luonnonvarojen ylikulutus olisi näin jonkun muun eli kehittyvien ja väestöltään kasvavien maiden syytä (Juho Eerola, ES 2.8.).

Kulutus ja sen aiheuttama ympäristökuormitus ei kuitenkaan jakaannu tasaisesti maapallon väestön kesken. Rikkain viidennes maailman ihmisistä kuluttaa neljä viidesosaa maailman luonnonvaroista. Tämä merkitsee sitä, että jos väkiluku romahtaisi 1.4 miljardiin niin,että vain tuo rikkain viidennes väestöstä jäisi jäljelle, kulutettaisiin luonnonvaroja edelleen 80 prosenttia siitä mitä nyt – edelleen enemmän kuin maapallon sietokyky sallii. Liiallinen väestönkasvu on kyllä ongelma monista muista syistä, mutta rikkaiden maiden ylikulutusta se ei aiheuta.

Nämä luvut ovat tietenkin vain karkeita arvioita, mutta ne osoittavat sen että meidän kaikkien, erityisesti tuon eniten kuluttavan viidenneksen, johon me suomalaisetkin kuulumme, on toimittava ja pian. Kukaan meistä yksittäisestä 7 miljardista ihmisestä ei ole yksin vastuussa ongelmista, mutta toisaalta jokainen meistä on vastuussa omasta kulutuksestaan. Suomen tuleekin tehdä oma osansa kulutuksensa kohtuullistamisessa ja Suomen on valtiona otettava aktiivinen rooli riittävien ratkaisujen edistämiseksi kansainvälisellä tasolla.

Erityisesti päättäjätasolta toivoisin kuulevani konkreettisia esityksiä ja rakentavaa keskustelua omista ratkaisuistamme kulutuksemme vähentämiseksi vastuun pakoilun ja ongelmien kieltämisen sijaan!