Viime aikoina on lappeenrantalaisen joukkoliikenteen ympärillä puhallellut uusia tuulia, ja vieläpä hyviä sellaisia. Vihreiden aloitteesta tehdyn joukkoliikennepoliittisen ohjelman valmistumisen myötä kaupunki päätti panostaa syyskuussa olleeseen autottomaan päivään oikein tosissaan. Yhteistyökumppaneiden avulla saatiin aikaiseksi kaksi vuorokautta ilmaista bussimatkustamista lappeenrantalaisille. Tuon tempauksen menestys oli huima, isolta osin kiitos ahkeran markkinoinnin (erityinen kiitos tästä asukasyhteyshenkilö Pia Mantereelle!). Tämän jälkeen on myös paikallinen liikennöitsijä innostunut kokeilemaan alennuksia bussien ilta-aikaisiin hintoihin.
Viime viikolla päätimme teknisessä lautakunnassa vuonna 2014 viimein vapautuvan bussiyhteyksien järjestelyjen ja kilpailutuksen periaatteet. Aiemminhan kilpailutus ei ole ollut sen estävien lakien takia mahdollista. Käytännössä päätöksemme mukaisessa kilpailutuksessa kaupungin määrittämät reitit ja vuorot kilpailutetaan jatkossa eri liikennöitsijöiden kesken niin, että kaupunki maksaa heille kaiken ajamisen. Vastakohtana nykytilanteelle, jossa kuljetusten lipputulot tulevat liikennöitsijöille, kaupunki saa jatkossa kaikki lipputulot itselleen. Eli karkeasti arvioiden kaupunki maksaa joukkoliikenteestä vain sen erotuksen, mikä lipputulojen ja linjojen ajamisen kulujen välille jää. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että riski pienenevistä matkustajamääristä on kaupungilla, mutta toisaalta kaupungilla on viimein vapaat kädet kehittää uusia lipputuotteita, panostaa markkinointiin ja muutenkin kehittää joukkoliikennettä. Tällä hetkellähän tilanne on ollut todella nurinkurisesti se, että mitä enemmän kaupungin lipputuotteita ostetaan ja joukkoliikennettä käytetään, sitä enemmän se kaupungille maksaa.
Eli vaikka ihan vielä ei kehitystä tapahdukaan, on jatkossa toivoa paremmista joukkoliikennepalveluista! Voisimme vaikka kokeilla halvempia lippuja hiljaisten vuorojen aikaan, erilaisia vyöhykelippuja jne. Autottoman päivän kokeilu osoitti sen, että aktiivisilla kehittämistoimilla ja hyvällä markkinoilla meillä on mahdollisuudet lisätä matkustajamääriä reippaasti. Ja kun saamme lisää matkustajia, voidaan palveluita kehittää entisestään!