Tämä vuosi onkin mennyt pikaista vauhtia, kotisivujen päivittelytahtini on ikävästi hidastunut… mutta se ei tarkoita että töitä ei olisi kaupungin asioiden eteen tehty! Tässä muutamia pohdintoja omissa luottamustoimissani viime aikoina esillä olleista aiheista. Lappeenrannan kunnallispolitiikassa tapahtuu toki paljon muutakin kuin alla mainittuja asioita – keskustelen niistä oikein mielelläni, tai kuuntelen ajatuksia muistakin asioista, joten yhteydenotot ovat oikein tervetulleita!
Yhdyskuntarakenteesta
Viime syksyn USA:n kokemuksen – kävin siellä Michiganin osavaltion eräässä pikkukaupunginssa töissä elokuusta vuoden loppuun – jälkeen on Lappeenrannankin asioita voinut katsoa uusin silmin. Moni asia on meillä täällä mukavammin ainakin suomalaisen maailmankatsomuksen kannalta, mutta yllättäen USA:sta voi ottaa oppia vaikkapa joukkoliikenteen järjestelyistä tai pyöräteistä! Varsinkin kokemissani amerikkalaisissa suurkaupungeissa (Chicago ja New York city) ja pikkukaupungin kampusalueella niistä voi löytää hyviäkin esimerkkejä. Suurkaupungeissa oli toimivia juna&bussi/metro&juna&bussi-linjastoja, ja jopa pikkukaupunki East Lansingin bussit kulkivat hyvin kattavasti ja tiheästi, jotkut linjat kulkivat jopa vain 5km säteen reittejä, ja bussien etupuskureissa oli todella käteviä pyörätelineitä, joihin matkustajat saivat itse kiinnittää pyöränsä matkan ajaksi ilmaiseksi. Se olisi hyvä idea meilläkin toteutettavaksi! Ja kampusalueella oli ehkä parhaimmat pyöräväylät joita olen ajellut: pyörätiet olivat yksisuuntaisia n. metrin levyisiä kaistoja autoteiden vieressä. Niillä eteteneminen oli todella helppoa ja mukavaa, eikä varmasti häirinnyt muita liikenteessä kulkijoita. Vastaavia olisi ilo nähdä Lappeenrannassakin!
Lappeenrannassahan ei pyöräteihin ole erityisesti panostettu, yhdistettyjä kävely&pyöräteitä tehdään lähinnä sinne mihin ne autoteiden välissä mahtuvat. Uskoisin, että hyvällä ja osaavalla suunnittelulla saisimme kevyen liikenteen väylät paljonkin paremmiksi, ja aivan samalla rahalla kuin huonompiakin, kyse on ennenkaikkea asenteesta ja tiedosta. Jos meillä olisi hyviä, selkeitä, koko kaupungin alueen kattavia ja turvallisia pyöräilyreittejä, voisi pyöräily olla paljonkin nykyistä suositumpi liikkumismuoto! Ja se olisi varmasti kansanterveydellisestikin hyvä, juuri sitä terveyden edistämistä josta meillä kaikki aina juhlapuheissa puhuvat. Käytännön toimethan ovat olleet viime aikoina aivan toisensuuntaisia: keväällä tekninen lautakunta äänesti äänin 8-6 Skinnarilan kevyen liikenteen väylien turvallisuushankkeita vastaan, Helsingintien lausuntokierroksella olleessa katusuunnitelmassa ollaan poistamassa tien pohjoisen (rannan) puoleinen kevyenliikenteen väylä tilanpuutteen vuoksi samalla kun nelikaistaisen Helsingintien keskelle tulee 2.5m leveä viherkaistale puuistutuksineen ja katuvaloineen, keskustan Valtakadun kirkon edustan aukion alustavassa suunnitelmissa oltaisiin katkaisemassa Valtakadulla kulkeva pyörätie (eli pyörät halutaan kävelijöiden ja autojen sekaan), jne. Kaupunki tarvitsisikin ehdottomasti selkeän suunnitelman siitä, kuinka kevyttä liikennettä edistetään, ja yhteisen tahdon sen toteuttamiseen!
Taloudesta
Toisella tasolla kaupungin päätöstenteossa onkin tietenkin taloudelliset seikat. Suurin vallitseva tekijähän kaikessa on se, että meillä ei ole rahaa mihinkään ylimääräiseen. Tällä hetkellä tärkeimpiä rahan käyttökohteita peruspalvelujen lisäksi on koulujen ja päiväkotien saaminen terveelliseksi ympäristöiksi, homerakennuksista on päästävä eroon. Samalla on huolehdittava siitä, että kaupungin omistamat peruspalveluiden käytössä olevat rakennukset pidetään jatkuvasti hyvässä kunnossa, rahaa vuosikorjauksiin on löydyttävä. Valitettavasti kaupungin korjausvelka on taas ollut nousussa, vaikka sitä ollaan aktiivisesti pyritty vähentämään. Toisaalta kirjoittamani aloitteen jälkeen tehdyn energiansäästösopimuksen myötä on kaupungin kiinteistöistä löydetty nyt korjauskohteita joissa pienillä sijoituksilla saadaan vuosittain kaikkiaan miljoonan euron säästöt energiakuluissa!
Talouskurin täytyy jatkuvasti säilyä tiukkana, ja siinäkin mielessä on mietittävä onko ylipäänsä järkevää lähteä vaikkapa Helsingintietä nelikaistaistamaan – varsinkin kun ruuhkat siellä tuntuvat olevan lähinnä urbaani legenda.. Joka tapauksessa on karsittava mieluummin turhista investoinneista kuin palveluista.
Yhtiöistä ja erityistilintarkastuksesta..
Tämänkin kevään ja kesän kestoaihe lehdissä ja radiossa on tietenkin ollut Kaupunkiyhtiöiden ja Fly Lappeenrannan toimintojen kiemurat. Erityistilintarkastus valmistui keväällä, ja olen sen salaamatonta versiota pariinkin otteeseen käynyt kaupungintalolla lukemassa. Täytyy kyllä ihmetellä että edes valtuutetut eivät siitä kopioita itselleen saa, vaikka salassapitolupauksetkin allekirjoittaisi. Selvityksessä on kuitenkin kymmeniä sivuja, ja sen huolelliseen lukemiseen menee tunteja. Silti on ihmeteltävä niitä valtuutettuja, jotka eivät selvitystä ole lainkaan käyneet edes lukemassa – ehkä se asenne onkin alunperinkin syypää sille että ongelmia yhtiöiden hoidossa on tullut, ei haluta käyttää aikaa ja vaivaa asioihin tutustumiseen ja niiden selvittelemiseen?
Itse olen jäävi käsittelemään erityistilintarkastuksen asioita valtuustossa, sillä olen ollut Kaupunkiyhtiöiden hallituksen varajäsen. Hallituksen kokouksissa en käynyt kuitenkaan kuin kerran, ja se oli sen verran valaiseva kokemus että sen jälkeen olen ollut erityisen tarkkana yhtiöiden asioiden suhteen, ja vaatinut niiden kunnollista selvittämistä. Ongelmana erityistilintarkastuksessa selvinneiden seikkojen vastuiden jakamisessa on nyt varmaankin se, että ovatko ne varsinaisesti rikoksia, vai pelkästään leväperäistä ja epämoraalista toimintaa. Toisaalta tavallisen valtuutetun on todella vaikea päättää mitä tehdä, sillä se päätös vaatisi jo varsin paljon lainopillista tietämystä, jota ainakaan itselläni ei ole. Täytyykin tässä vaiheessa toivoa, että Kuntaliiton lakimiehiltä pyydetyssä lausunnossa tulisi selkeät vastaukset siihen, mitä voimme tehdä jotta huonosta toiminnasta seuraisi edes jonkinlaista vastuuta. Tulevaisuudessa tällaisia ”soppia” on vältettävä kaikin voimin, joten nyt toiminnalle on laadittava todella selkeät säännöt. Lisäksi on mietittävä tarkkaan minkälaiseen kaupungin toimintaan yhtiömuoto ylipäänsä sopii, muitakin vaihtoehtoja on olemassa.
Jos ei menneistä mokista mitään muuta hyvää löydykään, niin ainakin niistä voidaan oppia ja välttää samojen virheiden teko jatkossa. Onkin valtuutetuista kiinni löytyykö asioiden hoitamisen kehittämiseen tarmoa ja halua, vai jatkuuko lepsuilu.