Pohteen talousarvio 2025 ja taloussuunnitelma 2026-2027 hyväksyttiin aluehallituksessa 10.12. Aluehallitus esittää aluevaltuustolle hyväksyttäväksi vuodelle 2026 erittäin tiukkaa talousraamia, jotta vuosina 2023-2024 syntyneet toiminnan alijäämät saataisiin kokonaisuudessaan katettua Hyvinvointialuelain edellyttämällä tavalla. Alijäämien kattaminen tarkoittaisi kuitenkin käytännössä toiminnan supistamista niin, että edes kaikkia perustuslain turvaamia palveluita ei voitaisi tuottaa pohjoispohjalaisille. Hoitojonot kasvaisivat kohtuuttomasti ja sairaat jäisivät hoitamatta. Vihreät eivät voi hyväksyä tällaista edes taloussuunnitelmaan, vaikka suunnitelma vuosille 2026-2027 ei olekaan tulevia talousarvioprosesseja sitova.
Niinpä tein aluehallituksen kokouksessa 10.12. seuraavan muutosesityksen:
Muutosesitykseni kohtaan 6 Talousarvio 2025 sekä toiminta- ja taloussuunnitelma 2025–2027
Aluehallitus päättää
– esittää aluevaltuustolle, että aluevaltuusto hyväksyy Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen vuoden 2025 talousarvion sekä vuosien 2025–2027 toiminta- ja taloussuunnitelman seuraavin muutoksin:
Talousarvion ja toiminta ja taloussuunnitelman s.15. 3. ja 4. kappale kirjoitetaan muotoon:
Suunnitelmakaudella erityisesti vuosi 2026 tulee olemaan taloudellisesti erittäin haastava. Taloussuunnitelmaa 2025–2027 laatiessa näyttää todennäköiseltä, että vuonna 2026 toimintakatteen tulisi olla edellisvuotta pienempi tai enintään vuoden 2025 tasoa, jotta lakisääteinen velvoite alijäämien kattamisesta vuoden 2026 loppuun mennessä toteutuisi. Käytännössä toimintamenot eivät voisi siis kasvaa lainkaan ja esimerkiksi palkkojen ja ostopalveluiden hintojen korotukset tulisi sopeuttaa muusta toiminnasta.
Tämä edellyttää talousarviokirjan luvussa 5.7 kuvattujen tuottavuus- ja taloudellistoimenpiteiden täysimääräistä ja ripeää toimeenpanoa. Lisäksi Pohteen on tarpeen arvioida osana vuoden 2026 talousarviovalmistelua mahdollisten uusien talouden tasapainotustoimenpiteiden ja lisärahoituksen tarvetta ja aiempien toimenpiteiden vaikutusten vahvistamista.
ja s.15. viimeinen s. 16 jatkuva kappale muotoon:
Pohteella on tunnistettu, että samanaikainen järjestämistehtävän toteuttaminen sekä alijäämien kattaminen vuoden 2026 loppuun mennessä ei todennäköisesti ole mahdollista. Riskien ennakointi ja välttäminen edellyttää toiminta- ja taloustiedon systemaattista seurantaa, raportointia ja arviointia. Tätä kokonaisuutta on kuvattu talousarviokirjan luvussa 4.3.
Sivun 118 taulukon 56 sisällöksi muutetaan (muutokset kursiivilla):
Taulukkoa 57 ja liitteen 4 taulukkoa 1 muutetaan vastaavasti.
– oikeuttaa hyvinvointialuejohtajan tekemään talousarvioon oikaisuluonteisia sekä muita mahdollisia teknisiä korjauksia, ennen kuin talousarvio lähetetään aluevaltuustolle.
En saanut esitykselleni kannatusta. Jätin eriävän mielipiteen.
Eriävä mielipide kohtaan 6.
Esitetty taloussuunnitelma ei ole realistinen vuoden 2026 osalta. Hyvinvointialuelain 13 luku määrää, että hyvinvointialueiden toiminnan käynnistymisvaiheessa syntyneet kumulatiiviset alijäämät tulee olla katettuna vuoden 2026 loppuun mennessä. Taloussuunnitelma on laadittu siten, että kumulatiivinen alijäämä saadaan nollattua vuonna 2026. Tästä syystä toimintakatteeksi vuodelle 2026 on määritelty -1854 636 531 euroa, mikä tarkoittaa toiminnan supistamista vuoden 2025 tasosta. Tämä ei ole mahdollista ilman, että pohjoispohjalaisten tarvitsemia lakisääteisiä palveluita jätettäisiin merkittäviltä osin tuottamatta. Historiallinen sosiaali- ja terveyspalveluiden kustannusten kasvu on ollut 4–5 % vuodessa. Tätä pienempään kasvuun pääseminen edellyttää tuottavuus- ja taloudellisuustoimenpiteitä, joilla palvelut järjestetään aiempaa kustannustehokkaammin.
Henkilöstökulujen kasvuun on tarpeen varautua, kun ostopalveluita siirretään omaksi toiminnaksi. Vastaavasti ostopalveluiden kustannusten arvioidaan pienenevän. Ostopalvelut eivät kuitenkaan voi vähentyä kovin nopeasti mm. pitkäaikaisten palvelusopimusten ja oman tuotannon hitaan kasvattamisen vuoksi. Aineisiin, tarvikkeisiin ja tavaroihin varattavia kustannuksia on tarpeen lisätä hintojen nousun ja hoitojonojen purkamiseen liittyvän materiaalitarpeen kasvun vuoksi. Avustukset sisältävät mm. järjestöavustuksia, jotka ovat tärkeitä ennaltaehkäisevän työn tehostamiseksi. Myös järjestöillä toimintakustannukset kasvavat vuosittain, mikä tulee huomioida avustusten tasossa.
Esittämäni tavoite toimintakatteeksi -1 911 026 066 € vuodelle 2026 vastaa 1,25 % kasvua, ja vaatisi todennäköisesti vielä uusia talouden sopeuttamistoimia jo päätettyjen lisäksi. Silti arvioitu rahoitus vuodelle 2026 ei riitä alijäämien kattamiseen, vaan tarvittaisiin noin 56 miljoonaa euroa lisärahoitusta. Mikäli lisärahoitusta ei saada, jäisi vuonna 2026 kattamattomia alijäämiä vastaavasti 56 miljoonaa. Alijäämät saataisiin katettua viimeistään vuoden 2028 loppuun mennessä.
Esitys talousarvioksi ja taloussuunnitelmaksi laaditaan kulloisenakin hetkenä sen hetkisiin päätöksiin ja taloustietoihin perustuen. Vuodelle 2026 mahdollisesti tarvittavan lisärahoituksen määrä voi muuttua, kun vuoden 2024 tilinpäätös, vuoden 2025 tilinpäätösennuste ja arvio hyvinvointialueiden tulevasta rahoituksesta tarkentuvat.
Viimeisimmät kommentit