Vaalimainonta ja vaalirahoitus. Siinä pohdittavaa jokaiselle ehdokkaalle tukiryhmineen. Vihreät on Oulussa ainoa valtuustopuolue, jonka jokainen ehdokas on tehnyt julkisen ennakkoilmoituksen vaalirahoituksestaan: https://www.vaalirahoitusvalvonta.fi/…/kuntavaalit…/564.html
Julkaisen oman vaalirahoitukseni ja vaalikampanjani kulut ajantasaisesti myös näillä verkkosivuillani.
Mielestäni äänestäjillä täytyy olla mahdollisuus tietää, miten ehdokkaan vaalikampanjaa rahoitetaan, ja paljonko vaalibudjetti on.
Miten sitten käyttää vaalirahoitus? Itselleni on tärkeää, etten vaalimainoksillani tue sellaista toimintaa, joka ei ole arvojeni mukaista. Sen vuoksi en mainosta ollenkaan sosiaalisessa mediassa. Somejättien omistajilla on rahaa muutenkin tarpeeksi, ja se ei mene hyvään käyttötarkoitukseen. Sen sijaan olen päätynyt osallistumaan vihreiden yhteiseen mainontaan Oulussa, jossa mainokset ovat bussien kyljessä, bussipysäkeillä ja paikallisisissa sanomalehdissä. Joukkoliikenteen tukeminen on mielestäni kannatettavaa eikä paikallismediakaan ole huono juttu. Lisäksi olen vielä erikseen ostanut mainostilaa paikallisesta Rantapohja-sanomalehdestä ja sen verkkosivuilta, josta tässä kuvakaappaus. Tätä perustelen sillä, että kyseisen lehden levikkialueella vihreiden näkyvyys on muutoin vähäisempää. Näillä mainoksilla en siis niinkään kilpaile muiden vihreiden ehdokkaiden kanssa samoista äänistä, vaan pyrin hankkimaan vihreiden listalle aivan uusia ääniä, jotka saattaisivat muutoin mennä muille puolueille. Ehdokaslistan menestyminen on erittäin tärkeää, jotta ryhmällä olisi vaikutusvaltaa tulevassa valtuustossa.
Jo aiemmin kerroin, että painatin esitteeni kestävämmän metsätalouden takaavalle FSC-merkitylle paperille ja mainokseni suunnittelussa avustivat pienet suomalaiset mediayritykset. Painosmäärä oli vain 500 kpl, joten en juurikaan jaa ”turhia papereita” postilaatikoihin, vaan annan esitteitäni kohdennetusti mm. yleisötilaisuuksissa ja vaalitorilla.
Digitauluja on mainostettu ehdokkaille ison näkyvyyden saamiseksi. Näissä on kaksi huonoa puolta. Rahat taulujen omistajille eivät ehkä mene suurimpaan tarpeeseen ja toisaalta en halua mainostaa vain ohi vilahtavalla naamalla ja numerolla. Minulle politiikassa asiat ovat keskeisiä. Sama koskee myös pylväisiin ripustettavia kylttejä, joiden tekemisessä, viemisessä ja poistamisessa olisi oma hommansa.
Onko sinulla antaa hyviä vinkkejä vaalimainontaan? Voisin vielä mainostaa jossain, jos löytyisi hyvää näkyvyyttä kohtuullisella hinnalla, ja ennen kaikkea asiat ja kestävyysnäkökulmat edellä.
Viimeisimmät kommentit