Oulu tavoittelee hiilineutraaliutta vuoteen 2035 mennessä. Tavoitteeseen pääsemiseksi ei kuitenkaan ole määritelty riittäviä keinoja eikä tavoitetta näillä näkymin olla saavuttamassa. Kansanedustaja ja kaupunginvaltuutettu Jenni Pitkon aloitteesta jätimme valtuustoaloittee tilanteen pikaiseksi korjaamiseksi.

Maanantaina 9.9. vihreän kaupunginvaltuustoryhmän jättämä valtuustoaloite:

Oulun kaupungille suunnitelmallinen polku kohti hiilineutraaliutta

Konsernihallinnon vastauksen saatuaan tarkastuslautakunta toteaa, ettei Oulun tavoite Oulun tavoite hiilineutraalisuudesta ei toteudu kaupungin toimin vuoteen 2035 mennessä, vaikka kaikki asettamamme tavoitteet ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi ovat toteutumassa.

Olemme kaupunkien välisessä vertailussa omalla tavoitteellamme jo huomattavasti vähemmän kunnianhimoinen kuin suurin osa kaupungeista. Oulun tavoite on olla hiilineutraali vuonna 2035.

Keinoja hiilineutraaliustavoiteen saavuttamiseksi ei ole määritelty sen enempää kasvihuonekaasupäästöjen vähentämisen kuin hiilinielujen kasvattamisenkaan suhteen.

Tarkastusraportin mukaan jo asetetut tavoitteet on toteutettu, mutta niillä ei olla ylletty hiilineutraaliuteen. Tämä osoittaa, ettei tavoitetasomme ole riittävä.

Esitämme, että Oulun kaupungille laaditaan suunnitelmallinen polku, jossa määritellään toimet, aikataulu, vastuutahot ja seuranta hiilineutraaliustavoitteeseen pääsemiseksi.

Vihreän valtuustoryhmän puolesta,

Henna Määttä”