Päättäjältä-kirjoitukseni Rantapohja-lehdessä 27.6.2024.

Tätä kolumnia laatiessani olen matkalla Brysselistä kotia kohti. Myönnän heti alkuun, että reissaan taas pohjoispohjalaisten veronmaksajien rahoilla. Siitä voikin herätä kysymys, että mitä ihmettä kunta- ja aluepoliitikko tekee Brysselissä. Kuitenkin varsin suuri osa elämäämme vaikuttavista asioista päätetään EU-tasolla. Jos haluamme paikallisen äänemme kuuluviin näissäkin päätöksissä, täytyy meidän olla aktiivisesti mukana siellä, missä päätökset tehdään.

Pohjois-Pohjanmaan väestöpohja on sen verran pieni, että meillä suurin osa kansainvälisestä vaikuttamisesta tehdään maakunnan tasolla. Pohjois-Pohjanmaan maakuntaliitto on jäsenenä Conference of Peripheral Maritime Regions (CPMR) järjestön Itämeren komissiossa (Baltic Sea Commission, BSC). Järjestöllä on työryhmät mm. energia-, liikenne-, meri- ja ilmastoasioihin. Näihin työryhmiin on valittu edustajat maakuntahallituksen pöydän ympäriltä. Itse olen mukana energia- ja ilmastotyöryhmissä. Usein kokouksia pidetään kokonaan etäkokouksina, mutta tällä kertaa ilmastotyöryhmä kokoontui Brysselissä. Samalla reissulla kävin myös keskustelemassa ajankohtaisista asioista Itä- ja Pohjois-Suomen maakuntien yhteisellä Brysselin toimistolla, jossa asiantuntijat tekevät EU-tason vaikuttamista Itä- ja Pohjois-Suomen hyväksi.

Itämeren komission vuosikokouksessa toukokuussa Kotkassa hyväksyttiin Itämeren rannikkoalueiden tavoitteita edellä mainittuihin aihepiireihin. Koko CPMR:ään kuuluu alueita myös mm. Välimeren ja Pohjanmeren ympäristöstä, jolloin järjestön vaikutusvalta EU:ssa on vahvempi, mutta toisaalta yhteisten tavoitteiden löytämisessä on enemmän yhteensovitettavaa. Ilmastotyöryhmässä työstetään parhaillaan tavoitteitamme ilmastonmuutokseen sopeutumiseen ja hiilinieluja koskevaan EU-politiikkaan. Etenkin Välimeren mailla on kiireellinen tarve vahvistaa ilmastonmuutoksen sopeutumistoimien rahoitusta. Yhteiset tavoitteemme on tarkoitus hyväksyä syksyllä CPMR:n vuosikokouksessa Maltalla.

Välimeren alueilla on vahva edustus CPMR:ssä asioiden valmistelua myöten. Itse olen usein huomannut olevani kokouksissa ainoa suomalainen, jolloin kanssani samanlaisia ajatuksia löytyy esim. Tukholman alueen edustajalta. Onkin hyvin tärkeää, että huolehdimme myös pohjoismaiden edun päätymisestä niihin tavoitteisiin, joita CPMR vie sitten eteenpäin EU-komissiolle. Komissiossa päätettävissä rahoitusmekanismeissa on kyse miljardeista euroista, joista pienenkin osan saaminen pohjoiseen voi olla merkittävää. Maakuntaliiton kansainväliset edustukset eivät ole poliittisella mandaatilla nimettyjä paikkoja, vaan kansainvälisissä pöydissä edustetaan koko maakuntaa, ja alueemme tavoitteista sovitaan yhdessä maakuntaliiton asiantuntijoiden kanssa.

Lopuksi totean vielä, että en tälläkään kertaa lentänyt Brysseliin vaan matkustin Ruotsin kautta edullisesti ja ilmastoystävällisesti junalla. Vähän pidempäähän matka silloin kestää, mutta junassa voi hyvin tehdä töitä tai kirjoittaa vaikkapa kolumnia Rantapohjaan.

Esa Aalto
Maakuntahallituksen varapuheenjohtaja