Päättäjältä-kirjoitukseni
06.04.2023

Vaaliton käyty, ja kansa on päässyt antamaan äänensä. Kampanjoissaan puolueet käyttivät kukin mielestään tavoitteitaan kuvaavia iskulauseita. Yksi puolue halusi eteenpäin ja toisen mielestä tarvittiin suunnanmuutos ja kolmas halusi pelastaa Suomen. Oma puolueeni halusi suojella elämää.

Vaalien tuloksen perusteella meillä Rantapohjan alueella, kuten koko Oulussa ja suurimmassa osassa Suomea, toivotaan eniten Suomen pelastamista, mutta miltä? Ainakin minulle se on epäselvää. Toivon, että äänestäjät eivät ainakaan haluasi paluuta entiseen tai täyskäännöstä kohti tuntematonta.

Mielestäni viimeisen neljävuotisen vaalikauden aikana Suomen suunta on ollut pääosin oikea. Vihreä siirtymä on päässyt vauhtiin ja tuonut merkittäviä investointeja pohjoiseen myös meidän alueellemme. Investointitahti on edelleen kiihtymässä. Suomen turvallisuutta on vahvistettu, ja NATO-jäsenyys astui voimaan tiistaina. Sote-uudistus saatiin vihdoin tehtyä, joten hyvinvointi- ja pelastuspalvelujemme tulevaisuus siltä osin turvattua. Vesistöjen puhtauden eteen on tehty työtä, ja luontokadon hidastamiseen on vihdoin ryhdytty. Koronakin hoidettiin ja lopulta selätettiin onnistuneesti.

Energiakriisistä selvittiin ilman sähkökatkoja, eikä sähkön hintakaan hypännyt ennustetun mukaisesti pilviin. Työllisyys on kehittynyt suotuisasti. Tutkimuksen ja koulutuksen resursseja on vahvistettu. EU:lta on saatu maakuntaamme ennätysmäärä rahoitusta elinvoimamme kehittämiseen. Liikenneinvestoinneilla on parannettu päärataa ja matka-aika junalla Oulusta Helsinkiin on lyhentynyt, mikä näkyy kasvaneina matkustajamäärinä.

Mihin suuntaan tästä pitäisi mennä? Minä jatkaisin näitä tavoitteita kyllä eteenpäin, vaikka se ei oman puolueeni slogan ollutkaan. Toki pientä suunnan tarkistusta tarvitaan. Esimerkiksi pohjoiseen kohdistuvien investointien paikallisuusastetta pitäisi saada nostettua. Raideliikenteen kehittämiseen pitäisi panostaa enemmän ja huomioida myös alueellinen lähiliikenne. Luontokadon ja ilmastonmuutoksen pysäyttämiseksi tarvitaan selvästi vahvempia toimia.

EU-politiikassa on syytä olla aktiivisempi, jotta hyötyisimme unionin jäsenyydestä vielä enemmän. Pohjoisen merkitys koko Suomen menestykselle täytyisi ymmärtää paremmin myös Helsingissä. Hyvinvointialueiden sopivaa määrää ja vastuita tulee edelleen selvittää ja jatkaa uudistusta tarvittavilta osin.

Suunnanmuutoksen jyrkkyys riippuu pitkälti tulevasta hallituspohjasta. Oikeistohallitus muuttaisi suuntaa jyrkemmin, kun taas oma suosikkini sinipuna luultavasti pitäisi paremmin nykyisenlaista kurssia. Vihreitä tarvitaan mukana ympäristötavoitteiden saavuttamiseksi, elämämme suojelemiseksi.

Mahdollisesti jo lähiviikkoina näemme, mihin päin Suomea viedään.