Kirjoitimme Aino-Kaisan johdolla mielipiteen yhdyskuntalautakunnan joukkoliikennepäätöksestä. Kaleva ei halunnut julkaista kirjoitusta ehdokkaiden nimillä ennen vaaleja, mutta tässä ovat mukana kaikki joukkoliikenteen palvelutason parannusta kannattaneet lautakunnan jäsenet.

Yhdyskuntalautakunta käsitteli joukkoliikenteen palvelutasosuunnitelmaa kokouksessaan 21.3.2023. Kokoomuksen, keskustan, perussuomalaisten ja demarien äänin asia palautettiin uudelleen valmisteltavaksi siten, että ennen päätöksentekoa aiheesta järjestetään seminaari. 

Vihreiden ja vasemmistoliiton edustajat olisivat olleet valmiita hyväksymään palvelutasosuunnitelman nyt ja kannattivat vaihtoehdon 1 mukaista esitystä

Mikään palvelutasosuunnitelmista ei ole täydellinen ja ratko kaikkia joukkoliikenteeseen liittyviä ongelmia. Vaihtoehto 1 on kuitenkin reipas askel oikeaan suuntaan. 

Vaihtoehdon 1 painopiste on kaupunkialueen palvelutason parannuksissa. Yhteyksiä muun muassa Linnanmaalle, Kontinkankaalle, Ritaharjuun, Hiukkavaaraan ja Toppilansaareen parannetaan ja Ruskon turvakampus tulee palvelutason piiriin. Lisäksi palvelutasoa nostettaisiin kaupunkialueen ulkopuolella Asemakylällä, Kellon Kiviniemessä, Jäälissä ja Oulunsalon Niemenrannassa.

Oulun joukkoliikenteessä on meneillään positiivinen kierre. Koronapandemiaa edeltävät joukkoliikenteen matkustajamäärät ovat palanneet lähes ennalleen ja useat bussivuorot ovat jo nyt täynnä. Siksi tarvitsemme kipeästi uusia vuoroja ruuhkaisille reiteille sekä uusille työpaikka- ja asuinalueille. On arvovalinta, annammeko positiivisen kierteen jatkua vai haluammeko tarkoituksella ylläpitää mainettamme huonosti toimivan joukkoliikenteen kaupunkina. 

Alkuperäisen suunnitelman mukaan kilpailutukset piti käynnistää maaliskuussa, jotta uuden palvelutason mukaiset reitit voitaisiin aloittaa kesällä 2024, ja kilpailun voittaneilla liikennöitsijöillä on aikaa hankkia vaadittavat bussit. Nyt näyttää siltä, että päätöksenteko menee väistämättä huhti-toukokuulle. 

Mitä pidempään asian kanssa vitkutellaan, sitä enemmän kilpailutukset tulevat oululaisille maksamaan ja sitä pidempään bussilla matkustavat joutuvat kärsimään huonosta kalustosta ja täpötäynnä pysäkkien ohi ajavista busseista.  

yhdyskuntalautakunnan jäsenet 

Aino-Kaisa Manninen (vihr.)

Esa Aalto (vihr.)

Suvi Röntynen (vas.)

Ville Luotola (vas.)