Kolumni julkaistu Rantapohjassa 14.1.2021

Valtuustokauden onnistumisia ja epäonnistumisia

Tässä valtuustokauden viimeisessä ”Päättäjältä”-kirjoituksessa ajattelin muistella kuluneen kauden päätöksiä omasta ja Rantapohjan alueen näkökulmasta. Itselleni tämä oli ensimmäinen kausi haukiputaalaisena Oulun kaupunginvaltuutettuna, mikä on opettanut paljon ja tuonut kokemusta asioiden hoidosta.

Alkukaudesta käsittelimme pitkään uuden Oulun palveluverkkoa. Hurjimmissa versioissa Haukiputaaltakin olisi karsittu palveluita paljon. Tässä me haukiputaalaiset ja kiiminkiläiset kuitenkin menestyimme hyvin, ja suurin osa palveluista on säilynyt ja osin jopa parantunut. Meillä on esimerkiksi edelleen monta hyvää kirjastoa, joista osa palvelee omatoimiasiakkaita entistä laajemmin aukioloajoin. Uimarannatkin päätettiin säilyttää toistaiseksi nykyisellään pienen taistelun jälkeen. Pienimpien kouluyksiköiden jatkoa jouduttaneen tarkastelemaan uudelleen seuraavalla valtuustokaudella oppilasmäärän edelleen vähentyessä.

Kylien ja taajamien asukasmäärän ja elinvoiman säilyttämiseksi olemme valmistelleet ja hyväksyneet useita isompia ja pienempiä kaavoja. Kaavojen toteuttaminen kyläläisten toiveiden mukaisesti on hidastanut kaavaprosesseja, mutta Jokikylän osayleiskaava on nyt hyväksyttävänä ja Alakylän-Tirinkylän-Haipuskylän kaava on tulossa perässä. Nämä ja muut hyväksytyt kaavat mahdollistavat satojen uusien asuinrakennusten rakentamisen alueellemme. Kaikki kaavoitus ei kuitenkaan ole edennyt tavoitteiden mukaisesti. Esimerkiksi vanhan Kivikoulun, urheilukentän ja Torpanmäen alueen asemakaavat ovat edelleen alkutekijöissään.

Katuverkon puolella korjausvelan suuruus on tunnistettu ja saneeraussuunnitelmia on tehty tärkeimpiin paikkoihin. Niitä aletaan toteuttaa kuluvan vuoden aikana. Katusuunnitelmiinkin on tehty muutoksia asukkaiden toiveiden mukaisesti. Tästä esimerkkinä suojatien lisääminen Kiviniemessä Piltontietä rantaan kulkeville. Katuvalaistuksen parantaminen ja paikoin myös uuden rakentaminen on huomattu ja siitä on saatu kiitosta.

Alueemme satamien kunnostaminen ja kehittäminen on taas edennyt huonommin. Martinniemen satamaan ollaan lähiaikoina laatimassa yleissuunnitelmaa, mutta Kiviniemessä ei ole tapahtumassa mitään. Tässä on taustalla maanomistus, jota kaupunki ei Kiviniemessä ole saanut hankittua itselleen. Siitä päästäänkin siihen yhteistyöhön, jota päätöksenteossa ja alueemme kehittämisessä tarvitaan. Mitään ei pysty tekemään yksin. Tarvitaan yhteistyötä päättäjien ja viranhaltijoiden kesken, asukkaiden aktiivisuutta ja heidän kuuntelemistaan, ja myös yksityisten maanomistajien tulisi voida katsoa alueemme kokonaisetua laajemmin kuin vain omasta kapeasta näkökulmastaan.

Lopuksi haluan kiittää päättäjäkollegoita hyvin sujuneesta yhteistyöstä ja toivottaa onnea ja menestystä kaikille Rantapohjan alueen kuntavaaliehdokkaille. Toivottavasti mahdollisimman moni meistä istuu seuraavassa valtuustossa oman alueemme ja koko laajan Oulun parhaaksi.