Kolumni Rantapohja-lehdessä 15.10.2020.
Oulussa on vireillä useita ns. elinvoimahankkeita ja muita suurempia suunnitelmia, joista aika-ajoin kirjoitetaan lehdissä suurin otsikoin. Tarkastelen tässä muutamien hankkeiden etenemistä.
Aloitetaan aivan keskustasta Torinrannasta, jossa kuuluisan Torihotellin rakennustyöt jatkuvat taas. Mutta tuleeko siihen ikinä hotellia, vaikka rakennus joskus valmistuisikin? Viereiseen Kiikeliin pitäisi valmistua Allas Sea Pool. Kaupunki on aloittamassa oman mittavan urakkansa ensi vuonna, mutta saako Töölö Urban investointinsa vihdoin liikkeelle, vaikka Korona on vienyt asiakkaat ja tulovirrat Helsingin löylyistä? Kolmannesta saman alueen suurinvestoinnista, Vännmanninsaaren Terwa Towerista olemme nähneet vasta hienot havainnekuvat.
Keskustaa kehitetään myös Raksilassa. Asemanseudun ja uuden matkakeskuksen rakentaminen tuntuu olevan aika lailla jumissa, koska valtio omistaa maat ja kaupungilla on kaavoitusmonopoli. Yhteistä etenemistapaa on joskus vaikea löytää julkistenkin tahojen välillä. Yliopiston muutto Raksilaan on oma lukunsa. Tiistaina myönsimme yhdyskuntalautakunnassa suunnitteluvarauksen keskustakampukselle, mutta ilman kristallipalloakin voin arvata, että se tuskin toteutuu ainakaan tavoiteaikataulussa.
Hietasaareen on pitkään kaavailtu huvipuistoa, jonka alle jäävien viljelypalstojen korvaamiseksi kaupunki on alkanut rakentaa uutta kaupunkiviljelyaluetta läheisen metsän keskelle. Huvipuiston toteuttajan pitäisi päättää investoinnistaan tämän vuoden aikana. Se tuntuu hieman epätodennäköiseltä, koska korona on vienyt kävijät tunnetuistakin huvipuistoista, eikä vähenevä lapsimäärä ennusta paluuta entiseen.
Haukiputaalla on vanha kivikoulu ja sen vieressä keskusurheilukenttä, joiden paikalle piti tulla asuinrakentamista. Tällä hankkeella ei vaan ole vastuullista asemakaavoittajaa kaupungin resurssipulan vuoksi. Iissä kärkihankkeina ovat mm. Raasakan kalatie, jossa Oulukin on osarahoittajana, ja Jakkukylän silta.
Suurhankkeiden ongelmat saavat pohtimaan, voisiko elinvoimaa ja vetovoimaa edistää paremmin pienemmillä hankkeilla, kuten tavallisten katujen peruskorjauksilla, asemakaavojen päivittämisellä ja pienimuotoisella täydennysrakentamisella. Ne eivät ainakaan saisi jäädä tekemättä, jos rahaa löytyy suurempienkin menoerien kattamiseen.
Esa Aalto, kaupunginvaltuutettu, Vihreät
Viimeisimmät kommentit