Miksi valitsin Vihreät?

Vihreän liikkeen juuret ovat luonnon- ja ympäristönsuojelussa, mutta myös rauha, ihmisoikeudet ja pyrkimys erilaisten ihmisten tasavertaisuuteen ovat meille tärkeitä. Pyrimme ajattelemaan globaalisti ja toimimaan reilusti myös maailman köyhiä maita kohtaan.

Vihreät ovat avoimesti keskusteleva puolue, joka ei tee päätöksiä saunailloissa ja jolla ei ole perinteistä oikeisto/vasemmisto ”taakkaa” kannettavanaan. Vihreässä liitossa käsitellään asiat asioina ja saatavilla olevaa tutkimustietoa hyödyntäen.

Osmo Soininvaaran sanoin: Vihreät kannattavat markkinataloutta mieluummin kuin pääoman valtaan perustuvaa kapitalismia. Ero näkyy esim. siinä, jakaako kaupunki rakennusmaata tarjouskilpailulla vai sopuhintaan ”kavereille”.  Tässä suhteessa emme eroa sivistyneistä porvareista, mutta käytännössä ero kokoomukseen on suuri, sillä markkinat eivät toimi oikein eivätkä reilusti. Markkinatalous ei ota huomioon esim. ympäristölle aiheutuvia haittoja; ohjaamattomat markkinat johtavat ympäristön riistoon, mutta myös moneen muuhun typeryyteen. Tarvitaan normeja ja haittaveroja. Tässä kohdassa eroamme sekä oikeistosta että vasemmistosta.

Vihreät vastustavat kohtuuttomia tuloeroja. Tasaisen tulojaon kannatus yhdistää meidän vasemmistoon.

Lue poliittisista ohjelmista TÄÄLTÄ.