Mielikuvia vai tosiasioita

Julkaistu Keski-Uusimaa lehdessä 12.10.2020

Jukka Nissinen (kaupunginvaltuutettu, kok.) kirjoitti kolumnissaan Keski-Uusimaa lehdessä 9.10. väitteitä, joita on tarpeen tarkastella laajemmin. Nissinen kirjoittaa, että poliisin toimintaa ei pitäisi tutkia taannoisessa mielenosoituksessa. Hänen mielestään tutkia pitäisi ainoastaan kadulla lainvastaisesti istuneiden tekoja. Mihin Nissinen perustaa johtopäätöksensä? Poliisilaissa määritellään poliisin toimivaltuudet ja olisi merkillistä, jos poliisin toimivaltuuksien käyttöä ei voitaisi tutkia. Tässä(kin) tapauksessa on ensin selvitettävä tosiasiat ja vasta sitten tehtävä johtopäätökset.

Nissinen kirjoittaa, että ”vihreät eivät ota vastuuta elinvoimasta ja taloudesta”. Suosittelen Nissiselle tutustumista Vihreän liiton talouspolitiikkaan. Ilmastonmuutoksen torjunta on aikamme teollinen vallankumous. Suomella on korkeasti koulutettujen osaajien maana edellytykset kehittää ja myydä puhtaita ratkaisuja maailmalle. Kannattaa kulkea edellä ja olla kehittämässä seuraavien vuosikymmenten rakennukset, kulkuneuvot, polttoaineet, tavat liikkua, kuluttaa ja tuottaa energiaa.  Suosittelen Nissiselle tutustumista vaikkapa Antti Herlinin ajatuksiin. Eriarvoisuuden lisääntyminen on myös haaste taloudelle, joten siitä kannattaisi myös oikeiston olla huolissaan.

Nissisen mukaan vihervasemmisto haluaa ajaa nykymuotoisen yhteiskunnan alas ja astua askeleita taaksepäin. Nissinen on väärässä. Vihreä politiikka pyrkii säilyttämään planeettamme elinkelpoisena ja samaan aikaan säilyttämään hyvinvointiyhteiskunnan, jossa heikoimmasta huolehditaan.

Nissinen väittää, että vihreät haluavat luopua lentämisestä. Nissinen on väärässä. Vihreät haluavat, että polttoaineita kehitetään ilmastoystävälliseksi ja samaan aikaan kehitetään vaihtoehtoja lentämisen tilalle. Nissinen väittää myös, ettei Suomi voi vaikuttaa ilmastonmuutokseen. – Kyllä voi ja monella rintamalla, ja meillä alkaa olla kiire. Yksi monista väylistä on vaikuttaa kansainvälisessä politiikassa yhtenä muiden maiden joukossa. Edelläkävijät menestyvät. Nissisen kirjoituksessa tulee esiin vahvana mustavalkoisuus: kaikki tai ei mitään. Oikeasti asiat ovat kuin palapeli, jossa paloja on enemmän kuin kaksi.

Nissisen kolumnin otsikko on ”Terrorismista yhteistyöksi” ja kolumnin lopussa hän toivoo yhteistyötä. Nissisen kirjoitus saattaa olla tahaton aivopieru, mutta siitä tulee mieleen BB talon Sebastian Tynkkynen, joka aikoinaan piereskeli naamalle ja sanoi sitten, että älä nyt loukkaannu. Nissinen lisäksi peräänkuuluttaa vastakkainasettelun vähentämistä. Valitettavasti Nissisen oma kirjoitus sisältää vastakkainasettelua runsaasti.

Luonnonlakeihin perustuvan elämän puolesta toimimisen vastustaminen on kuin sahaisi omaa oksaansa. Teemme politiikkaa tutkitun tiedon pohjalta emmekä eturyhmien lähtökohdista. Teemme työtä sellaisen maailman puolesta, joka säilyttää toimintakykynsä kaikissa tilanteissa. Kannattaa tutustua Vihreiden ohjelmiin eikä uskoa meemejä. Mielikuvilla vaikuttaminen on propagandaa, jolle valitettavan moni on nykypäivänä altis.

Sari Pesu, Vihreän valtuustoryhmän puheenjohtaja, Kerava

Kategoria(t): Tiedotteet. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.