Aikaansaannoksia

Politiikka on yhteistyötä.

Politiikassa tulee pystyä vakuuttamaan muut poliitikot (puolueesta huolimatta) asian tärkeydestä, tehokkuudesta, vaikuttavuudesta jne. Sen lisäksi täytyy saada viranhaltija valmistelemaan ja selvittämään asiaa. Ei riitä, että on mielipiteitä. Ei riitä, että sanoo mielipiteensä ääneen.

Hyvin harvoin poliitikko voi sanoa saaneensa yksin jotain aikaan. Useimmiten aikaansaannokset ovat yhteistyötä ja ryhmien aikaansaannoksia. Politiikka on yhteistyötä. Olen ollut vaikuttamassa satoihin ellei tuhansiin päätöksiin, valmistelu- ja strategiatyöhön. Olen puolustanut lasten yhdenvertaista oikeutta varhaiskasvatukseen, pienempiä luokkakokoja, laadukasta sosiaali-ja terveydenhuoltoa, turvallista ja arvokasta vanhuutta, uimahallia, Sinkkaa, lähimetsiä jne. Olen mm. vastustanut keravalaisten verorahojen (useita miljoonia) käyttöä Fennovoiman osakkeisiin.

Nostan esiin pari asiaa, joissa olen vahvasti ollut aloittajana.

Päihde- ja mielenterveyspiste MIEPÄ

Olin miettinyt miten Keravan mielenterveys-ja pähdepalveluja voitaisiin vahvistaa ja kehittää. Omassa työssäni kuulin HUS Hyks Psykiatria toimialajohtajan Matti Holin etsivän Uudenmaan alueelta pilottikuntaa uudenlaiseen yhteistoimintaan erikoissairaanhoidon kanssa. Mielenterveyden hoitamisessa on inhimillisempää ja vieläpä kustannustehokasta puuttua ongelmiin ajoissa matalalla kynnyksellä. (Ks. HS)

Neuvottelin Matti Holin kanssa ja selvitin olisiko Kerava sopiva kunta pilottiin, vastaus oli kyllä. Olin sitten saman tien yhteydessä Keravan sosiaali-ja terveysjohtaja Erja Wiili-Peltolaan. Neuvottelut alkoivat. Infomoin samalla poliitikkoja ja silloista Keravan sosiaali-ja terveyslautakunnan puheenjohtaja Tuula Lindiä. Koko syksy tehtiin töitä ja nyt on toiminta käynnistetty. Keravalla avattiin matalan kynnyksen päihde-ja mielenterveystyön vastaanotto 6.3.2017.

Sinebrychoffin harrastestipendi keravalaisille nuorille

Tammikuussa 2009 olin samassa tilaisuudessa Sinebrychoffin viestintäjohtaja Marja-Liisa Weckströmin kanssa. Keskustelimme miten voitaisiin keravalaisia lapsia ja nuoria tukea kasvussa vastuulliseen aikuisuuteen, millaisia karikoita kasvava nuori kohtaa, millaiset asiat ovat lapsille ja nuorille tärkeitä, miten voitaisiin ehkäistä syrjäytymistä ja muutenkin tukea nuorta terveisiin elämäntapoihin, miten lisätä osallisuutta? Silloin keksin idean harrastustoiminnan rahallisesta tukemisesta. Harrastestipendiä on jaettu vuosittain ja toiminta jatkuu.

Tässä vielä hyvä kirjoitus aiheestayhteistyöstä politiikassa.

Bryssel 2015, tutustumassa eu parlamenttiin :