Keravan merkittävimmäksi poliittiseksi ja taloudelliseksi kysymykseksi näyttää muodostuneen Ensisuoja-palvelun käynnistäminen keravalaisille asunnottomille. Asian osalta on pitkään käyty monipolvista keskustelua puolesta ja vastaan. Siksipä käymme tässä kirjoituksessa läpi sekä asian valmisteluprosessia että itse toimintaa.
Pia Lohikoski ja 30 muuta valtuutettua allekirjoitti lokakuussa 2017 valtuustoaloitteen asunnottomien yömajan järjestämiseksi Keravalle. Aloitetta käsiteltiin syksyllä 2017 budjettineuvotteluissa ja silloin sovittiin Ensisuojan perustamisesta ja sen aukiolosta kevät- ja syyskaudeksi 2018, mutta ei kesäajalle. Kaupunginhallitus käsitteli aloitetta kokouksessaan 24.10.2017 ja lähetti aloitteen sosiaali- ja terveyslautakunnan valmisteltavaksi 30.4.2018 mennessä. Kaupunki suoritti palveluntarjoajien osalta kilpailutuksen ja palvelun tuottajaksi valittiin Keski-Uudenmaan nuorisoasuntoyhdistys. Kaupunginvaltuusto varasi joulukuussa 2017 vuoden 2018 talousarvioon 50 000 euron määrärahan ensisuojan toiminnan rahoitukseen. Palvelu on tarkoitettu keravalaisille asunnottomille ja kaupunki sitoutui ostamaan 4-6- paikkaa.
Ensisuojatoiminnan tuli käynnistyä pilottina 2.1.2018 ja loppua 30.5.2018. Tosiasiassa Ensisuojan toiminta käynnistyi viiveellä 25.2.2018 eli lähes 2 kuukautta myöhässä varsinaisesta aloitusaikataulusta. Viivästyminen johtui kaupungin arvioitua hitaammasta toiminnasta Ensisuojan tilojen tarkastamisen ja muutostöiden tekemisen osalta. Viiveen seurauksena kaupunginvaltuuston myöntämästä määrärahasta 50 000 euroa jäi käyttämättä 20 339,60 €.
Ensisuojan toimintaa käsiteltiin ensimmäisen kerran lautakunnan kokouksessa 22.3.2018. Tuolloin viranhaltijan ehdotus oli, että a) sopimuskausi ensisuoja-/yömajapalvelun hankinnasta on määräaikainen ja päättyy 30.5.2018 ja b) ensisuoja-/yömajapalvelua ehdotetaan jatkettavaksi Keravalla syksystä 2018 alkaen niin, että ensisuoja on avoinna vuosittain 1.10. – 31.5. Palvelun tuottamisesta tehdään syksyllä 2018 minikilpailutus. Tämän hetkisen hintatason mukaan arvio palvelun vuosikustannuksesta on noin 60 000 euroa. Kustannus otetaan huomioon talousarviovalmistelussa. Viranhaltijan ehdotus ei pitänyt sisällä sitä, että toiminta olisi käynnissä kesällä 2018. Viranhaltija oletettavasti havaitsi, ettei talousarviossa oleva 50 000 euroa riittäisi tähän toimintaan ja sen vuoksi esitys ei sisältänyt syyskaudenkaan aukioloaikaa.
Lautakunnassa 22.3.2018 käytiin keskustelua vastauksen sisällön osalta. Lautakunnassa Ensisuojan toiminta todettiin tarpeelliseksi ja välttämättömäksi. Jo lyhyen ajan (1kk) toiminnan tulosten perusteella pystyttiin vaikuttavalla tavalla auttamaan niitä keravalaisia asunnottomia saamaan pysyvä asunto ja saattamaan monia heistä terveys- mielenterveys-ja päihdepalvelujen asiakkaiksi. Jo tuolloin 10 asunnottomalle on löytynyt pysyvä asunto. Lautakunnassa valtaosalle muodostui käsitys, että toiminnan jatkaminen on perusteltua myös pilotin päättymisen jälkeen, jotta ei menetetä sitä luottamusta ja jo saavutettuja hyviä tuloksia. Ensisuojan toimita ympäri vuoden on asunnottomille keravalaisille tarpeellinen ja välttämätön palvelu.
Lautakunta palautti äänestyksen jälkeen asian uudelleen valmisteluun ja että asia tuodaan kesäkuussa uudelleen käsiteltäväksi. Kyse ei ole Inna Kallioisen, kesk. blogissaan mainitsemasta pompottelusta vaan tavanomaisesta poliittisesta prosessista ja harkinnasta. Jälkikäteen havaitsimme, että lautakunnan päätökseen kirjattu asian käsittelyn jatkamisesta vasta kesäkuussa, olevan virhearvio: asiaan tulee palata jo toukokuun kokouksessa. Tästä syystä asian käsittelyä kiirehdittiin ja asia saatiin lautakunnan kokouksen esityslistalle 24.5.2018.
Lautakunnan pöytäkirja, §31. http://ktweb.kerava.fi/ktwebbin/dbisa.dll/ktwebscr/pk_asil.htm?+elin=SOSLA&pvm=22%2e3%2e2018%2017%3a30
Lautakunnan kokouksessa 24.5.2018 päätettiin, että toimintaa jatketaan kesäkauden yli. Lisäksi lautakunta päätti 24.5.2018, että ensisuoja/yömajapalvelua jatketaan 1.10.–31.12.2018 budjettineuvotteluissa sovitun mukaisesti, mikäli sosiaali-ja terveyslautakunnalle osoitetaan lisämääräraha palvelun hankintaan tai palvelun rahoitus löydetään lautakunnan talousarvion sisältä.
Tämä lautakunnan päätös pitää sisällään päätöksen rahoituksesta eli lautakunta siirsi vielä projektirahoituksesta aloituksen myöhästymisestä jääneet käyttämättömät varat ja syksyn toimintaan varatut rahat kesäkaudella käytettäväksi. Lautakunta siis päätti budjettineuvottelussa sovitun vastaisesti, että Ensisuoja on auki kesällä; ja käytti loput myönnetystä 50 000 eurosta tämän turvaamiseen 1.10.18 asti. Lautakunnan päätös pitää sisällään ajatuksen toiminnan jatkamisesta vuoden loppuun ja että lisärahoitusta haetaan valtuustolta syksyllä tai että rahoitus löydetään oman toiminnan sisältä.
Lautakunnan pöytäkirja: http://ktweb.kerava.fi/ktwebbin/dbisa.dll/ktwebscr/pk_asil.htm?+elin=SOSLA&pvm=24%2e5%2e2018%2017%3a30, §69.
Asian käsittely eteni kaupunginhallitukseen 12.6.2018. Valtuuston kokous oli pidetty jo 4.6.2018.
Kaupunginhallituksen kokous oli 12.6.2018 ja hallitus palautti asian vielä kertaalleen valmisteltavaksi sosiaali-ja terveyslautakunnalle. Kaupungin hallitus esitti, että ensisuoja-/yömajatoimintaa koskevan asiakokonaisuuden käsittely jaetaan sosiaali- ja terveyslautakunnan kokouksessa siten, että valtuustoaloitetta käsitellään omana asiakohtanaan ja kesäajan 2018 toiminnan järjestämistä omana asiakohtanaan sekä kesäajan 2018 toiminnan järjestämisen edellyttämää lisämäärärahaa omana asiakohtanaan. Kaupunginhallitus ei halunnut, että syksylle varattua rahaa käytetään kesäajan aukioloon.
Kaupunginhallituksen ei olisi ollut tarpeellista palauttaa asiaa enää lautakunnan käsiteltäväksi vaan päätös olisi voitu tehdä lautakunnan esittämällä ja kirjaamalla tavalla. Menettelytapa oli tarkistettu Kuntaliiton juristilla.
Asia palasi kuitenkin uudestaan valmisteltavaksi ja lautakunta kokouksessaan 14.6.2018 teki kaupunginhallitukselle viranhaltijoiden valmisteleman lisämäärärahaesityksen 33 000€, jonka kaupunginhallitus 19.6.2018 kokouksessaan hyväksyi yksimielisesti; kokoomus lisäsi päätökseen ponnen. Kaupunginhallituksen ohjeen mukaan lisämäärärahaesitys oli muotoiltu siten, että lisämääräraha tarvitaan kesäkauden toiminnan ylläpitämiseksi. http://ktweb.kerava.fi/ktwebbin/dbisa.dll/ktwebscr/pk_asil.htm?+elin=SOSLA&pvm=14%2e6%2e2018%2017%3a30
Valtuuston kokouksessa 3.9.2018 asia oli esityslistalla. Kokouksessa käytiin vilkas ja värikäs ja välillä epäasianmukaisuuksiin yltävä keskustelu Ensisuojasta ja talouden hoidosta yleisellä tasolla. Keskustan Inna Kallioinen esitti yllättäen, että lisämäärärahaa ei myönnetä tai se voidaan ottaa sosiaali-ja terveystoimen talousarviosta. Keskustelun kuluessa poliittisen oikeiston puolelta esitettiin näkökantoja, jotka ovat yksiselitteisesti virheellisiä.
Ensisuojan toiminta on palvelu keravalaisille. Ensisuojassa yöpyi kaksi ruotsalaista kesän aikana. He olivat ylipaikoilla 7-8. Ensisuoja tarjosi apuaan Keravan kaupungille tässä asiassa, sillä Keravan aikuissosiaalitoimen olisi joka tapauksessa pitänyt järjestää näille ihmisille hätämajoitus asioiden selvittelyn ajaksi. Jos Ensisuoja ei olisi ollut joustava toimija, olisi kaupunki joutunut kustantamaan hotellimajoituksen. Tämä asia on useita kertoja käyty läpi, myös kaupunginhallituksessa, joten on epäasiallista edelleen tuoda esille epäilyjä tämän asian osalta. Jokaisen vastuullisen valtuutetun ja kaupungin luottamushenkilön tulee toiminnassaan pitäytyä faktoihin eikä levittää ja ylläpitää disinformaatiota.
Inna Kallioisen bogikirjoituksessa tuodaan virheellisesti esille se, ettei kuntien välistä yhteistoimintaa Ensisuojan osalta olisi selvitetty. Kyllä on ja lähikunnissa vain Hyvinkäällä on tämä palvelu. Ennen Keravalle perustettua ensisuojaa, kaupungin sosiaalitoimi ohjasi asunnottomia Hyvinkään Toimarin ensisuojaan, mutta se on tarkoitettu hyvinkääläisille. Käytännössä varattomille keravalaisille päihde-ja mielenterveysongelmaisella asunnottomilla ei ollut ensisuoja/yömajapaikkaa.
Voidaanko olettaa, että ylikunnallisena yhteistyönä toteutettava ensisuoja voi palvella sitä asunnotonta, joka ei asu Ensisuojan/yömajan sijaintipaikkakunnalla? Lähteekö varaton ja asunnoton vaikka Sipoosta joka ilta matkustamaan Keravalle saadakseen yösijan vai oletetaanko, että ko. kaupunki kustantaisi matkakulut varattomalle asunnottomalle päivittäin edestakaisin? Ajatus on kuollut jo syntyessään.
Onko sosiaali – ja terveyslautakunta menetellyt asiassa vastoin lakia ja hyvää toimintatapaa ja ohittanut päätöksillään valtuuston päätäntävallan? Ei ole, sillä tavanomaiseen poliittiseen käsittelyprosessiin liittyy, että toiminnan jatkumisen takaamiseksi tarvittaessa pyydetään lisärahoitusta. Tässä tapauksessa toiminnan jatkamiselle yli kesäkauden 2018, oli myös hallituksen hyväksyntä. Lautakunnasta riippumattomista syistä, asia eteni vasta syyskuun valtuustoon. Julkisuudessa on myös esitetty väitteitä, että valtuusto ei voi myöntää lisärahoitusta jälkikäteen. Vuonna 2017 valtuusto muutti talousarviota yhteensä 6 kertaa. Esimerkinomaisesti voimme kertoa, että 4.11.2017 §132 valtuusto myönsi lisärahoitusta vapaa-aika-ja hyvinvointilautakunnalle rahoittaakseen lautakunnan alaisten jaostojen toimintaa. Jaostot olivat aloittaneet toimintansa syyskuussa 2017. Rahoitus myönnettiin 2 kk toiminnan aloittamisen jälkeen. Tämä ei ole mitenkään tavatonta, kuten on annettu ymmärtää.
Keravalla on perinteisesti ollut yhteistyöhön pyrkivä poliittinen kulttuuri. Tätä varmistamaan on nimetty valtuustoasiainneuvottelukunta, joka on kaupunginhallituksen nimeämä toimielin. Valtuustoasiainneuvottelukunta kokoontuu valtuustoa edeltävänä iltana jäseninään valtuuston puheenjohtaja, kaupunginhallituksen puheenjohtaja ja kaikkien poliittisten ryhmien puheenjohtajat. Inna Kallioinen ei kertonut em. kokouksessa aikeestaan tehdä muutosesitys valtuustossa. Olisi ollut reilua kertoa muutosesityksestä, jotta siihen olisi ehditty valmistautua muissa ryhmissä. Pääsääntöisesti, jos haluaa oman esityksensä tulevan päätökseksi, se kannattaisi kertoa mahdollisimman aikaisin eikä vasta valtuustosalissa. Luultavasti tämän vuoksi Inna Kallioisen yllättävää toimintaa on tulkittu monin eri tavoin.
Sosiaali-ja terveyslautakunta teki kevään kokemuksen perusteella ihmisarvoa kunnioittavan päätöksen pitää ensisuoja auki myös kesällä. Kaupunginhallitus päätyi samaan tulokseen 19.6. Valtuusto äänesti asiasta 30 puolesta, 18 vastaan ja 3 tyhjää. Vastaan äänestäneet ovat kertoneet vastustaneensa prosessia. Tähän prosessiin takertuminen näyttää menneen ihmisyyden ohi.
Heli Karhu, sosiaali- ja terveyslautakunnan jäsen (SDP, sit)
Sari Pesu, sosiaali- ja terveyslautakunnan puheenjohtaja (Vihr.)
Lisäys 14.9.2018
Julkisuudessa on esitetty väitteitä, että alkukesän päätöksillä ensisuojasta ”käveltiin valtuuston yli”. Valtuuston kokouksessa 12.12.2017 Ensisuojaan varattiin 50 000€. Toiminta käynnistettiin helmikuussa 2018. Varsin pian Ensisuojan toiminta todettiin erittäin tarpeelliseksi; asunnottomia uhkaa kaltoin kohdelluksi tulemisen vaara ja lautakunta ei voinnut ottaa sellaista vastuuta, vaan päätti jatkaa toimintaa ja hakea lisärahoitusta.
Esimerkinomaisesti voimme kertoa, että samassa valtuuston kokouksessa 145§ päätettiin mm. ”Lisäksi selvitetään vuoden 2018 aikana: -Tehtävän vaativuuden arviointi henkilöstön osalta.” Tähän päivään mennessä tätä ei ole tehty. Onko valtuuston päätöksen yli kävelty?
Harmillisesti tämä Ensisuoja prosessi on poikinut varsin ilkeää ja myös henkilöön menevää kommentointia somessa. Suru, myötähäpeä ja huoli ovat viime päivinä olleet meille tuttuja tunteita. Eettisten pelisääntöjen kertaus, sisäistäminen ja niiden mukaan toimiminen ovat nyt paikallaan sivistyneen yhteistyön jatkumiseksi.