Kategoria: Ritvan kulttuuripalat

  • Marjo Liukkonen avaa Hennalassa surmattujen tyttöjen kohtaloa

    Marjo Liukkonen avaa Hennalassa surmattujen tyttöjen kohtaloa   Hennalan naismurhat jättää ristiriitaisen vaikutelman, kirjoittaa Marjo Liukkosen Hennala-tutkimuksen arvioija Hannu Takala (ESS 8.4.2018). Varmaan kuka tahansa ajattelee ensimmäiseksi, että kuinka voi olla mahdollista, että ainakin 216 nuorta naista teloitetaan Hennalassa toukokuussa 1918? Näin kuitenkin tapahtui. Takalakin myöntää tämän, ”teloitettujen iät, kotipaikat ja toiminta punakaartissa tulevat perusteellisesti selvitetyiksi”.…

  • Muistitieto kertoo Hennalan naismurhista vuonna 1918

    Muistitieto kertoo Hennalan naismurhista vuonna 1918 Marjo Liukkonen, Hennalan naismurhat 1918. Vastapaino 1918. Kirjasta arvosteluja muun muassa Etelä-Suomen Sanomissa 58.4.18 ja Helsingin Sanomissa 29.4.18. Ihmettelen hieman sitä, kun Hennan naismurhat 1918 -kirjaa arvostellaan sen perusteella, että tutkija on käyttänyt lähteinään vankien muistelmia. Arvostelijat myöntävät, että keskeinen virallinen lähde Lahden kenttäoikeuden pöytäkirja on todennäköisesti tuhottu jo…

  • Maukka ja Väykkä seikkailun pyörteissä

    Maukka ja Väykkä seikkailun pyörteissä Timo Parvela – Johanna Sorjonen, Maukka ja Väykkä & suuri seikkailu. Ohjaus Johanna Sorjonen. Lavastus ja puvut Sanna Halme. Sävellykset ja musiikki Petteri Hautala. Koreografia Satu Taalikainen. Rooleissa myös Rebekka Viitala, Jaana Raski, Petteri Hautala, Raimo Räty, Tiina Winter ja Satu Taalikainen. Kantaesitys Kouvolan Teatterissa 19.4.2018. Maukka ja Väykkä alkaa…

  • Ennen pitkää kaikki nousee pintaan

    Ennen pitkää kaikki nousee pintaan Marjut Pettersson, Niin kuin sinä sen muistat. Myllylahti 2017. Marjut Petterssonin uusimmassa trillerissä kuvataan, miten noin 30 vuotta sitten tapahtuneet asiat elävät edelleen ihmisten mielessä ja vaikuttavat heidän elämäänsä. Kukin muistaa nuo tapahtumat omalla tavallaan, ja heidän muistinsa saattaa myös muuttua vuosien mittaan. Tapahtumia lähdetään kerimään kohtaus kohtaukselta. Alussa ollaan…

  • Rautanaulan ihmiskuva ahdistaa

    Rautanaulan ihmiskuva ahdistaa Rautanaula. Käsikirjoitus Tommi Liimatta, dramatisointi Mirka Seppänen, ohjaus Heidi Koskinen-Järvisalo. Ensi-ilta Kuusankosken teatterissa 6.4.2018. Rautanaula kuvaa lähes alusta alkaen tilannetta, jossa päähenkilön (Matti Olenius) vaimo on hävinnyt noin viikko sitten. Vaimon katoamista ihmetellään sekä tämän siskon perheen että naapureiden kesken. Aviomies kertoo vaimon lähettäneen kirjeitä kotiin. Vaimon katoamisen ihmettelyn lisäksi näytelmässä juodaan…

  • Alkoholistieroperheen ihmissuhteiden viidakossa

    Alkoholistieroperheen ihmissuhteiden viidakossa Reko Lundán, Aina joku eksyy. Ohjaus Kimmo Lavaste. Puvut Kanerva Johansson, lavastus Timo Kurittu. Ensi-ilta Anjalankosken teatterissa 9.3.2018. Anjalankosken teatterin uusi näytelmä penkoo perheen ihmissuhteet useammankin sukupolven ajalta moneen kertaan ja monesta näkökulmasta. Pääosin eletään sotien jälkeistä Suomea, vaikka vanhemmatkin ikäluokat vilahtelevat joidenkin muistoissa. Ajassa liikutaan melko estottomasti sinne tänne. Ajassa edestakaisin…

  • Taideteokset elävät Poikilossa

    Taideteokset elävät Poikilossa Kun menee Kouvolan taidemuseoon Poikiloon Jaana Partasen näyttelyyn ja katsoo siellä jotain taulua, taulu rupeaakin elämään. Kun kuvatulla henkilöllä on ensin silmät kiinni, kohta ne ovatkin auki. Kun jonkun käsi osoittaa oikealle, vähän ajan päästä se osoittaa vasemmalle. Työt ikään kuin keskustelevat katsojan kanssa. Näyttelyn nimi on Mielen alkemiaa. Tästä aiheesta voi…

  • Kuusankosken farssista hupia talveen

    Kuusankosken farssista hupia talveen Agapetus, Olenko minä tullut haaremiin? Ohjaus ja muu suunnittelu Karolina Eklund-Vuorela. Rooleissa: Jari Lukkari, Simo-Pekka Patrikainen, Teemu Virsu, Elli Vainikka, Jenna Sjögren, Minna Ollikainen, Pasi Taavitsainen ja Sari Rajulin. Ensi-ilta Kuusankosken teatterissa 16.2.2018. Olenko minä tullut haaremiin? on farssi, jossa henkilöt joutuvat epämieluisiin tilanteisiin ja yrittävät mahdollisimman pienin vaurioin selviytyä niistä…

  • He ahmivat elämää 1920-luvun Helsingissä

    He ahmivat elämää 1920-luvun Helsingissä Enni Mustonen, Ruokarouvan tytär. Ohjaus Sini Pesonen. Sävellykset Ilkka Kahri. Kantaesitys Kouvolan Teatterissa to 8.2.2018. Kun kuulin että Ruokarouvan tyttärestä tehdään esitys Kouvolan Teatteriin, ajattelin että ei kai. Kuinka siitä saa draaman? Olin lukenut romaanin osittain harppomalla, sillä kirja tuntui paikoin kuin tyttökirjalta tai erityisen kepeältä viihderomaanilta. Mutta kun menin…

  • Oopperassa ammutaan oikeasti 1920-luvulla

    Oopperassa ammutaan oikeasti 1920-luvulla Virpi Hämeen-Anttila, Koston kukat. Otava 2017. Virpi Hämeen-Anttilan neljäs 1920-luvun dekkari keskittyy Helsingin Kansallisoopperaan ja sen sisällä tapahtuviin ampumisiin. Aivan kirjan alussa ammutaan esityksen päätteeksi oopperaesityksen tähtilaulaja Emilie Edberg. Hämeen-Anttilan kirjojen päähenkilö Karl Axel Björk istuu sattumoisin katsomossa ja joutuu puuttumaan tilanteeseen. Myöhemmin oopperassa ammutaan uudelleen, joten luonnollisesti esiintyjät ovat paniikissa.…