Kategoria: Blogi
-
Mainokset junaradan suuntaan
Mainokset junaradan suuntaan Tulinpa taas junalla Helsingistä Kouvolaan. Rupesin jo hyvissä ajoin katselemaan maisemia. Ilahduin, kun näin talon katolla Kouvolan aikuiskoulutuskeskuksen mainoksen. Niinpä ajattelin, että miksi näitä mainoksia ei näkynyt enempää radanvarressa? Monta kertaa, kun juna rupeaa jossain pysähtymään, ei meinaa tajuta, että mihin tultiin, ellei ole kuunnellut kuulutuksia. VR:n omat pienet kyltit eivät…
-
Perinteiset suomalaiset arvot?
Perinteiset suomalaiset arvot? Seppo Himanen peräänkuuluttaa suomalaisia arvoja kirjoituksessaan ”Perinteiset arvot ovat elinehto Suomelle” 24.6.2019. Himasen mukaan perinteiset suomalaiset arvot kumpuavat kristinuskosta. Sen tarkemmin hän ei niitä määrittele. Kristinuskon perusteesi ja samalla arvojen kiteytymä lienee tämä: minkä te tahdotte ihmisten tekevän teille, tehkää te samoin heille. Tämä sama oppi välittyy myös muista uskonnoista.…
-
Onko sukupuolia lukematon määrä?
Onko sukupuolia lukematon määrä? Julia Litokorven ansiokkaan artikkelin otsikko “Koulua on kehitettävä kaikkia sukupuolia varten” HS 28.6.19 vihjaa siihen, että sukupuolia olisi melkoinen määrä. Itse jutussa puhutaan kuitenkin vain tytöistä ja pojista. Kirjoittaja analysoi tyttöjen ja poikien koulumenestystä ja toteaa muun muassa, että ”ei ole tyttöjen vika, jos pojat eivät menesty toivottavalla tavalla”, ja…
-
Kouvola – kukkien kaupunki
Kouvola – kukkien kaupunki Kouvolan kaupunki on taas kukittanut kadunkulmat, torit ja turut. Orvokit valaisivat alkukevään, mutta nyt voi ihailla jo mahtavia kesäsommitelmia. Luonnossa on kukkia, mutta kaupungin ansiosta kukkia on nyt myös katujen reunoilla ammattitaidolla suunnitelluissa asetelmissa. Jos pidettäisiin kilpailuja kaupunkien kesäkukista, luulenpa että Kouvola olisi voittanut monet kilpailut. Eli jos jollakulla on…
-
Itärata etenee
Itärata etenee Hallituspuolueen kansanedustaja Ari Torniainen (kesk.) kirjoitti tällä palstalla artikkelin otsikolla ”Itärata-hanke etenee” (17.6.19). Artikkelissaan Torninainen kertoo, että itärata on samalla viivalla muiden uusien ratahankkeiden kanssa. Samaa viestiä olen kuullut myös uutisista ja ajankohtaisohjelmista. Kun puhutaan nopeista ratayhteyksistä, itärata mainitaan jopa ensimmäisenä. Ainoa kanto kaskessa näyttäisi olevan se, että Kymenlaaksolla ei vielä…
-
Ratainvestoinnit vahva ympäristöteko
Ratainvestoinnit vahva ympäristöteko Kuulostaa hyvältä, että tuleva hallitus ottaa ratahankkeet tosissaan eikä unohda myöskään idänsuuntaa. Erityisesti noin miljoonan asukkaan Itä-Suomi suorastaan tarvitsee uuden ratainvestoinnin tyyppistä piristysruisketta. Samalla Porvoon ja Kouvolan kautta kulkeva idän pikajuna tarjoaa nopean yhteyden aivan naapurissa sijaitsevaan kuuden miljoonan asukkaan Pietariin. Nopea itärata tarjoaa siis muutaman tunnin yhteyden Helsinkiin noin…
-
Kouvolan juhlimiseen on aihetta
Kouvolan juhlimiseen on aihetta Anssi Tähtinen kysyy Kouvola-aiheisessa kirjoituksessaan KS 10.5.19, onko juhlimiseen aihetta? Hänen mielestään ei ole. Kuntaliitoksella todellakin haettiin leveämpiä harteita puolustaa palveluita, markkinoida kaupunkiamme, haalia tänne yrityksiä ja muuta toimintaa. Joissain asioissa on onnistuttu, mutta sote-asioissa jäimme valtakunnan tason päätösten jalkoihin. Annoimmeko Kotkan määrätä liikaa sote-asioissa, annammeko edelleen? Tämän huolen jaan…
-
Miksi Suomi haluaa myydä sellua?
Miksi Suomi haluaa myydä sellua? Selluksi kutsutaan paperimassaa, joka on valmistettu puuhakkeista kemiallisella massanvalmistusmenetelmällä. Maamme ensimmäinen puuraaka-ainetta käyttävä sellutehdas aloitti toimintansa Valkeakoskella vuonna 1880. Näin kerrotaan Wikipediassa sellusta ja sen historiasta. Sellun tuottamista ja vientiä aiotaan Suomessa lisätä, sillä tänne suunnitellaan yhä uusia sellutehtaita. Miksi Suomi haluaa viedä sellua? Kun muovi alkaa olla…
-
Rautatiet Kouvolan valttikortti
Rautatiet Kouvolan valttikortti Vaihdoinpa maisemaa ja käväisin junalla Helsingissä. Kun Helsingissä matkustaa lähijunilla, niin esimerkiksi aina Pasilaan tullessa kuulutetaan muun muassa Kouvolaan lähtevistä junista. Odotellessani Helsingin asemalla lähtöjunaa katselin ja kuuntelin asemaelämää. Muutaman kerran kuulutettiin Kouvolan kautta meneviä junia. Myös lukuisilla junien lähtö- ja tulotauluilla vilkkui Kouvola useassa kohdassa. Ja junissa kuulutukset tietenkin jatkuivat.…
-
Ruuhveltti kuntoon talkoovoimin
Ruuhveltti kuntoon talkoovoimin Kiitos Piia Kleimolalle kirjoituksesta ”Kulttuuristaan alue tunnetaan” 20.4.2019. Lähtölaukauksena tälle kirjoitukselle on ollut Kouvolan asemalla jököttävän höyryveturi Ruuhveltin kohtalo. Kaupungilta ei löytynyt rahaa sen kunnostamiseen. Kleimola kuvaa hienosti, miten Kouvola on syntynyt rautateiden risteysaseman ympärille, miten rautateiden kunnossapito, liikenteen sujuminen on ollut ratkaisevaa kaupungin historian kaikissa vaiheissa. Kouvolassa on paljon…