Nopeat roolinvaihdokset piristivät farssia

Nopeat roolinvaihdokset piristivät farssia

Buchan-Hitchcock-Barlou, 39 askelta, farssi. Ohjaus Arimo Haltsonen. Pääroolissa Sami Kosola, naisrooleissa Maija Sydänmaanlakka, 14 roolissa Ilmo Ranne ja 13 roolissa Jose Viitala. Ensi-ilta Kouvolan Teatterissa 4.1.2014.

Kouvolan Teatterin uusi vakoilufarssi tarjoaa jatkuvasti uusia tyyppejä ja tilanteita. Alussa Sami Kosolan esittämä englantilainen Richard Hannay palaa kotiinsa mukanaan häneen peloissaan tarrautunut vieras nainen. Melko pian nainen murhataan, ja loppuosan esitystä mainittu Richard joutuukin pakoilemaan poliisia murhasta syytettynä.

Esityksen muut kolme näyttelijää vaihtavat roolia tiuhaan tahtiin, sillä Richardin pakomatka näyttää kiertävän pitkin saarivaltakuntaa. Etenkin Ilmo Ranne ja Jose Viitala taipuvat moneksi, he juontavat ohjelmaa teatterissa, he ovat poliiseja, rautatievirkamiehiä, hotellinpitäjiä, maalaisia, roistoja, lakimiehiä, poliittisen puolueen virkailijoita, kulkukauppiaita, rouvia ja kaikkea tätä nopeassa tempossa.

Erityisesti Ilmo Ranteen nopeat käänteet ihastuttivat. Esityksen alkupuolella Ranne esitti kohtausta, jossa hän pyörähtämällä ja hattua vaihtamalla muuttui olemusta ja ääntä myöten toiseksi henkilöksi. Sama toistui vielä nopeammassa tahdissa näytelmän lopulla. Tuolloin tämä henkilö keskusteli itsensä kanssa vaihtamalla nopeasti roolia. Mieleen jäävä oli myös Ranteen torppari.   

Näyttelijät tuntuivat viihtyvän näyttämöllä. Esitys muistuttikin hieman teatterileikkiä, siinä olivat osittain näkyvillä teatterin tekemisen keinot. Jossain vaiheessa hauskalta tuntuneet teatterileikit tosin alkoivat hieman toistaa itseään. Leikittely oli kuitenkin paikallaan, sillä esityksessä oli melkoisesti samantapaisena toistuvaa peräkkäin juoksua, joka sellaisenaan ei ehkä olisi aikuisyleisöä tyydyttänyt.

Mitä esityksen nimi oikein tarkoittaa? Se paljastetaan lopussa, mutta lienee esityksen kannalta sivuseikka. Juoni polveilee ikään kuin jossain taustalla, kiinnostavaa oli odottaa, mikä ihme tyyppi taas pöllähtää lavalle. Sekä näyttelijöille että yleisölle tämä farssi tarjoaa teatterin tekemisen oppitunnin: näyttämöllä kaikki on sitä miltä se laitetaan näyttämään.

Ritva Sorvali


Tags: