Koulussa pitää suojella työrauhaa
Koulukeskustelu (HS 18.10.2012) on nostanut esille koulurauhan tärkeyden. Koulu on siellä työskentelevien työpaikka. Jos ne koulukuvaukset, mitä esimerkiksi Helsingin Sanomien tältä palstalta on viime aikoina saanut lukea, ovat edelleen joissain kouluissa todellisuutta, herää kysymys, että missä muissa työpaikoissa todellakin saa riehua holtittomasti ja häiritä muiden työtä?
Ja millaisen kuvan työpaikoista tällainen riehuminen antaa nykynuorille, joiden pitäisi koulussa oppia keskittymään ja paneutumaan pitkäjänteisesti asioihin? Miten tämä asia tulevaisuudessa vaikuttaa koko Suomen kansantalouteen, jos uusi sukupolvi oppii työpaikalla saa olla miten vain. Ja miten opettajat todellakin jaksavat vuodesta toiseen tehdä työtänsä, ellei heillä ole mahdollisuuksia vaikuttaa koulurauhaan?
Koulussa pitää suojella koulurauhaa, työrauhaa eli oppilaiden ja opettajien mahdollisuutta keskittyä tekemään sitä, mitä opetussuunnitelmissa heidän oletetaan tekevän. Miten tämä missäkin luokassa hoidetaan, siitä on varmaan tuhansia eri ratkaisuja, mutta lainsäätäjän ja koulunjohdon pitää tukea opettajia löytämään omia ratkaisujaan tähän asiaan.
Ne oppilaat, jotka eivät pysty sopeutumaan luokkaopetukseen, tarvitsevat tukihenkilön, pienemmän ryhmän, erityisopetusta, terapiaa kuka mitäkin. Tähän pitää löytyä varoja, sillä pieni ryhmä ei voi jatkuvasti mitätöidä muiden työtä. Odotan paljon opetusministerin uudelta koululakiesitykseltä.
Ritva Sorvali
Kouvola