Lastensuojelussa tarvitaan aikaa ja asiantuntemusta

Lastensuojelussa tarvitaan aikaa ja asiantuntemusta

Lastensuojelu on varmaan yksi haavoittuvimpia kunnan toimintoja. Kun lastensuojeluviranomaiset tulevat kotiin tai ottavat muuten yhteyttä, perhe on varpaillaan. Mitä nyt, mitä on tapahtunut ja mitä tulee tapahtumaan? Vaikka ongelmat olisivat tiedossa, ulkopuolisten puuttuminen kodin elämään kouraisee.

Esimerkiksi tv-ohjelma Aamusydämellä käsitteli aihetta su 14.10.2012. Ohjelmassa kaksi huostaan otettua lasta, nyt jo nuoria, kertoivat kokemuksistaan. Molemmat olivat sitä mieltä, että heidän tilanteeseensa olisi pitänyt puuttua jo paljon aikaisemmin. Heitä lapsia olisi pitänyt kuulla ja heitä olisi pitänyt kuulla muutenkin kuin pelkästään vanhempien tai sijaisvanhempien aikana.

Lapsi on lojaali perheelleen eikä ainakaan perheenjäsenten aikana todennäköisesti ryhdy puhumaan vieraille näitä vastaan. Lisäksi lapsi puhuu muutenkin kuin sanoilla, joskus vaikeneminen voi olla kaikkein äänekkäintä puhetta. Eli lastensuojeluviranomaisten ammattitaidon pitää olla huippuluokkaa, jotta he pystyvät näkemään ja kuulemaan sellaistakin mitä ei sanota tai haluta näyttää.

Lisäksi lastensuojeluviranomaiset saattavat joutua sovittelemaan riitaisia osapuolia. Ja koska kaiken toiminnan takana pitää olla lastensuojelu, lapsen etu, ainakaan viranomainen ei saa/saisi lisätä ristiriitoja vaan hänen tehtävänsä on pyrkiä niitä vähentämään. Vanhemmissa saattaa olla vikoja ja puutteita, mutta lapsella on halutessaan oikeus näihin. Mutta lapsella on oikeus pyrkiä näistä myös eroon.

Kun viime aikoina on tapahtunut erilaisia murhenäytelmiä, lastensuojeluviranomaiset ovat joutuneet tulilinjalle: miksi ei ole tehty mitään? Monesti toimimattomuuden syynä kerrotaan olleen tiedon puute. Kaikki viranomaiset eivät saa kaikkia asioihin vaikuttavia tietoja. Kansalaisten suojaksi säädetty tietosuoja voi joissain tapauksissa tehdä suojeltavalle karhunpalveluksen.   

Murhenäytelmien yhteydessä on puhuttu lastensuojelun niukoista resursseista. Jos yhdellä sosiaalityöntekijällä on satamäärin asiakkaita, kuinka hän tuolloin pystyy kuuntelemaan, tarkkailemaan ja tekemään kuhunkin tilanteeseen mahdollisimman viisaita päätöksiä? Tärkeintä tulevaisuuteen satsaamista on lastensuojeluun panostaminen.

Ritva Sorvali


Posted

in

by

Tags: