Uusia mainioita kohtauksia Kouvolan Teatterin Joulushowssa
Joulushow – Betoniporsaita äidin oomme kaikki. Ohjaus Satu Taalikainen, kapellimestari Ilkka Kahri, koreografiat Annina Rubinstein ja Satu Taalikainen, lavastus ja valot Esa Kurri. Näyttämöllä 11 Kouvolan Teatterin näyttelijää eri rooleissa. Ensi-ilta 10.11.2022.
Kouvolan Teatterin Joulushown alkupuoli on yhtä ilotulitusta. Juna-aiheinen riehakas laulukavalkadi aloittaa esityksen, sopii hyvin Kouvolaan. Ilottelua jatkavat jälkeenjääneet perijät pesänjakajaäiteineen. Tämän tästä mennään myös vastaanotolle Herhiläiseen, saadaan diagnooseja, reseptejä sekä digihoitoa ja nähdään mitä soteuudistus oikein tuokaan mukanaan.
Huvittava on myös Kouvolan tunnettujen patsaiden keskustelu ja vanhan Kouvolan aivoitukset. Lastentarha ja koulu esittävät oman Lucia-juhlansa. Nähdään miten opettajat viimeisillä voimillaan raahautuvat koulunpitoon. Romeon ja Julian takkuilevissa harjoituksissa näytelmän ohjaajan hermot ovat koetuksella, mutta kun Aira Hyrsylänmutkineen pääsee lavalle, alkaa taas tapahtua. Airan kohtaus aloittaa uuden hulvattoman laulu- ja tanssikavalkadin, johon ensimmäinen osuus päättyy.
Esityksen ensimmäinen puoliaika osoittaa, miten kokonaan teatteri parhaimmillaan voi viedä mukanaan. Yllättyy siitä, että tuonkin ne ovat keksineet ja että noin tuonkin asian voi esittää. Tilanteet ja tunnelmat vaihtuvat, musiikki ja tanssi siivittävät meininkiä, ja rento ote välittyy yleisöön.
Väliajan jälkeinen osuus on perinteisempi, siinä mukaillaan enimmäkseen aiempien vuosien hyväksi koettuja jouluaiheisia kohtauksia kuten joulupukkien yhteenottoja, tiernapoikia, tonttutanssia ja jouluevankeliumia. Tässä jaksossa on enemmän puheosuuksia, musiikki ja tanssi saavat väistyä taka-alalle. Puheen suurempi osuus tavallaan pysäyttää alun hulvattoman menon perinteisemmän Joulushown tyyppiseksi.
Joulushow on Kouvolan Teatterissa perinne. Hyvä niin. Tämä onkin erinomainen tapa tuoda näyttämölle paikallisia ja ajankohtaisia aiheita jouluaiheiden sekaan. Näyttelijät saavat näyttää monipuolisia taitojaan, hypätä roolista toiseen.
Koska käsikirjoitus on kuitenkin kaiken ydin, tulee mieleen, että uuden Joulushown käsikirjoituksen tekeminen pitää varmaan aloittaa heti, kun nyt esitettävä show loppuu. Sillä nyt nähdyn esityksen loppupuolelle olisi vielä mahtunut jotain alkupuolen railakkaasta menosta.
Ritva Sorvali