Olkoon itärata Suomi-rata
Kouvolan Sanomat uutisoi 19.5.20 ”Elvytykseen Suomi-rata ja energiaremontteja”. Juttuun oli koostettu eduskuntapuolueiden ryhmänjohtajille tehdyn kyselyn tuloksia. Otsikon termi Suomi-rata on artikkelin mukaan uusi nimitys aiemmin pääradaksi nimetylle Tampereen radalle.
Olisikohan nyt niin, että Tampereen ratalinjalla on jo nimiä, vaikka muille jakaa. Jos se jo aiemmin on nimetty pääradaksi eikö Suomi-rata -nimitys joutaisi itäradalle. Sillä kuskatessaan porukoita Helsingistä Ouluun itärata kiertää ja kaartaa koko idyllisen Järvi-Suomen eli tarjoaa matkustajille kauneinta Suomea. Olkoon siis itärata Suomi-rata.
.
Mainitun artikkelin mukaan kyselyyn vastanneet ryhmänjohtajat kannattivat kaikkia muita raideinvestointeja, mutta nopeaa itärataa ei kannattanut kukaan. Kuinka tämä on mahdollista? Aiemmin kannatusta on ollut myös itäisellä ratahankkeella. Vai johtuuko kannattamattomuus siitä, että ei ole olemassa selkeää itäratalinjausta, jota voisi kannattaa?
Eihän tämä näin voi ikuisesti jatkua. Asiaa on selvitelty jo ainakin parikymmentä vuotta, ja itäisen ratayhteyden nopeuttaminen vaikuttaa elvyttävästi koko itäiseen Suomeen. Se, kenen asia on hoitaa itäratalinjaus kuntoon, toimikoon nopeasti! Miljardit ovat taas kohta liikkeellä.
Ritva Sorvali
Kouvola