Saako valtionhallinnon tehtäviä ulkoistaa ulkomaille?
Helsingin Sanomat uutisoi 2.2.2020, että Suomen Liikenne- ja viestintäviraston ”Traficomin neuvontaa tehdään Fuengirolasta” Espanjasta käsin. Siellä on artikkelin mukaan 50 työntekijää. Sikäläinen järjestäjä oli voittanut palvelusta järjestetyn kilpailun.
Lisäksi artikkelissa kerrotaan, että Tracicom on teettänyt töitään Espanjassa vuodesta 2013 alkaen eli seitsemän vuotta ja että kaikki on perustunut EU:n kilpailutussäädöksiin. Niissä tarjouksia arvioidaan kustannusten ja laadun perusteella, ja Espanjassa nämä ovat voittaneet vastaavat kotimaiset tarjoukset.
Tosin artikkelin mukaan kotimaisia tarjouksia ei ole ollutkaan ”vaan molemmat tarjouskilpailun ehdokkaat tarjosivat työntekopaikaksi muuta kuin Suomea”. Miten tämä on mahdollista? Kuinka piilossa tuo tarjouskilpailu on järjestetty, jotta kukaan Suomessa ei ole sitä huomannut.
Luulisi nimittäin, että jokainen talousvaikeuksissa kituva Suomen kunta huolisi ilomielin tuollaisen palvelun alueelleen. Vai eikö Suomessa osata tehdä tarjouksia? Miksi valtionhallinnon palveluita ylipäätään pitää ulkoistaa? Kun niitä takavuosina yritettiin siirtää Helsingistä maakuntiin, tästä nousi aina valtava poru, kun virkailijat eivät halunneet muuttaa.
Johtuuko valtion toimintojen ulkoistus ja kilpailutus ensisijaisesti siitä, että virkailijat ovatkin nyt halunneet muuttaa mutta etelään? He eivät ole malttaneet odottaa eläkkeelle pääsemistään vaan ovat halunneet muuttaa sinne jo töissä ollessaan.
Miten Suomen valtion käy, jos tämä meno jatkuu ja se sallitaan? Eläkeläisten etelässä elättäminen on jo melkoinen riesa, mutta jos työntekijätkin muuttavat sinne, kuka Suomessa maksaa veroja ja kaiken tämän kustantaa?
Ritva Sorvali
Kouvola