Nopea itärata palvelee nimenomaan henkilöliikennettä
Kotkan ja Loviisan kaupunginjohtajat kirjoittavat tällä palstalla 13.12.19, että ”Itäisten ratavaihtoehtojen hyödyt pitää selvittää”. Tätä asiaa on selvitetty selvittämästä päästyä, ja tietääkseni pääosa selvityksistä on päätynyt sille kannalle, että ehdottomasti suurinta hyötyä saadaan Helsinki-Porvoo-Kouvola -välille rakennettavalla idän pikajunalla. Se hyödyntää puolta Suomea sekä samalla Pietarin liikennettä.
Millä matematiikalla tai mittarilla lienee mainittuun kirjoitukseen saatu sellainen ”tutkimustulos”, että rantarata olisi suorin linjaus itään. Tietääkseni ainakin viime vuosina tehdyt tutkimukset ovat suoraviivaisesti tulleet siihen tulokseen, että Kouvolan kautta kulkeva linjaus on ehdottomasti lyhin, nopein ja suurinta kansanjoukkoa palveleva. Toivottavasti Itä-Suomen kaupunkien kaupunginjohtajat heräävät puolustamaan heitä hyödyntäviä tutkimuksia.
Koko Itä-Suomi tarvitsee idän pikajunan tyyppistä piristysruisketta talouteensa, ja Itä-Suomi on todella muutakin kuin Suomenlahden rannikko. Itä-Suomen rautatieverkko kulkee esimerkiksi Lappeenrannan, Imatran, Joensuun tai Mikkelin, Seinäjoen, Kuopion ja Kajaanin kautta Suomi-neidon vyötärölle. Se kattaa kirjaimellisesti puolta Suomea, ja jos tämä alue halutaan pitää asuttuna, jotakin pitää tehdä. Yksi teko on vauhdittaa nopean itäradan toteutumista.
Kotkan ja Loviisan kaupunginjohtajat lopettavat kirjoituksensa päätelmään, että ”Henkilöliikenteen matka-aika on riittämätön peruste päätöksille”. Miksi näin? Juuri henkilöliikenteen matka-aika pääkaupunkiseudulle on oleellinen peruste itäratapäätöksille. Henkilöliikenteen nopea matka-aika sitoo koko Itä-Suomen tiukemmin muuhun Suomeen ja mahdollistaa työssäkäynnin kauempaankin. Tavaroilla ei ole minuuttiaikataulua, ne voivat kulkea mitä reittiä hyvänsä.
Ritva Sorvali
Kouvola