Voisiko Kouvolan tilatarpeet yhdistää?

Voisiko Kouvolan tilatarpeet yhdistää?

Kouvolan Sanomat on kertonut 27.2.19 että liikuntapaikoista väännetään kättä Kouvolasta. Artikkelissa puhuttiin uuden monitoimihallin rakentamisesta.

 

Pari päivää edellisen uutisen jälkeen kerrottiin, että ”Lautakunta antoi rukkaset uudelle teatteritalolle”. Artikkelin mukaan uuden teatterin rakentamisen tai vanhan korjaamisen hintaero on valtionapu huomioonotettuna kuitenkin vain muutama miljoona.

 

Vielä syksyllä puhuttiin matkakeskuksesta ja sen yhteyteen rakennettavista halleista ja monitoimitiloista. Hotelli-investoijan puute pysäytti tämän suunnitelman. Ilmeisesti hanke kuitenkin muhii jossain, sillä aseman ympärille on rakennettu runsaasti parkkipaikkoja, joita halli- ja talorakennelmat tietysti tarvitsevat.

 

Eli voisiko nämä erilaiset tilatarpeet yhdistää ja rakentaa jotain todella uutta ja Kouvolan julkikuvaa kohottavaa vaikkapa juuri suunnitellun matkakeskuksen tienoille? On tällaisesta näyttöä muualta? Jos on, miten se on toiminut? Kun käy junalla Helsingissä näkee, että ainakin Pasilan ja Tikkurilan asemanseutua rakennetaan hurjaa vauhtia täpötäyteen.

 

Kouvola on kuitenkin yksi Suomen suurimpia risteysasemia, ja kun nopea itärata saadaan käyttöön, junamatkustajien pyyhältäminen kaupunkimme liepeillä vain lisääntyy. Eli asemanseudun merkitys kasvaa. Pitääkö meidän jotenkin varautua tähänkin?

 

Olen seurannut Kotkan rakennushankkeita. Siellä monitoimihallisuunnitelma on saanut hyväksynnän, vaikka toivottu hotelli-investoija sieltäkin vielä puuttuu. Kotkan taloustilanne ei liene Kouvolaa parempi, mutta uskaltavat kuitenkin jatkaa suunnitelmiaan.

 

Ritva Sorvali

Kouvola  

 

       


Posted

in

by

Tags: